Natt til lørdag ble derimot både flyforbudet og ferdselsforbudet som var innført i området opphevet. Derfor gikk fotograf i NTB, Cornelius Poppe, inn til stedet på ski på mandag. NRK-journalist Petter Strøm og en person fra Statskog som er kjent i området, var også med.
– Vi i NTB, NRK og andre medier har vært interessert i å dokumentere dette med egne bilder og innhold. Vi lever i et demokrati og er avhengig av et forholdsvis transparent samfunn. Så har det vært et ferdselsforbud i dette området, og det er sikkert velbegrunnet blant annet med tanke på at terrenget er vanskelig.
– Men hovedgrunnen til at NTB ønsket å dokumentere dette her er nettopp fordi mediene er avhengig av å kunne være til stede og dokumentere med egne øyne, og ikke bare forholde seg til bilder som er tilgjengeliggjort fra offisielle kilder, sier Cornelius Poppe til Medier24.
Han mener pressens rolle i en slik situasjon er viktig av flere grunner, og at det handler om å ta vare på sentrale prinsipper om åpenhet.
– Det er prinsipielt viktig at vi får adgang, slik at flere kan gjøre seg opp en mening og stille de kritiske spørsmålene, som jo skal stilles i etterkant av hendelsen.
Vanskelig terreng
Poppe forteller at de måtte gå på ski for å nå frem til stedet. Flyet ligger bare halvannen kilometer fra nærmeste hus, men området er likevel ganske utilgjengelig.
– Det er et komplekst terreng, og jeg kan jo forstå at politiet ikke lager noen guidet tur dit. Det er til tider krevende å gå der, det kan jeg skrive under på. At vi var flere som gikk dit var en forutsetning for å gjøre det. I tillegg mente noen at det bør være fred i dalen.
Poppe beskriver at flyvraket ligger i en trang dal med en elv i bunnen. I den ene siden av dalen er det tett bjørkeskog, og det er mye snø i området.
– Vi fant fram til et område som er sperret av politiet med et stort sperrebånd. Og innenfor der kunne vi se at det lå vrakdeler. Det var et ganske forvridd vrak, og det lå ganske godt skjult under mye snø.
– Burde vært der tidligere
Han sier at han tidligere har opplevd at ulykkessted ikke umiddelbart blir tilgjengelige for pressen. Samtidig mener han hat det tok for lang tid denne gangen.
– Det viktige her er prinsippet om at det skal være mulig for media å se på dette selv. Da kan vi dokumentere og informere folk om hva som har skjedd. Vi har opplevd flere ganger at det har tatt tid før denne typen ulykkesområder har blitt åpnet og tilgjengelig for media, og det kan ofte være gode grunner til det. Men jeg synes det bør være mulig å kunne dokumentere om det på et litt tidligere stadium enn vi fikk i dette tilfellet. Samtidig er det omstendigheter her som jeg ikke kjenner til.
Grunnlaget for at pressen ikke har sluppet til har i stor grad handlet om NATO SOFA-avtalen. Dette er et sett med forpliktelser som NATO-landene har inngått om status for deres styrker. Avtalen trådte i kraft i januar 1996, og også Norge har forpliktet seg til å følge denne avtalen.
Det er ikke blitt henvist til noe konkret punkt i denne avtalen som begrunner at mediene ikke har fått kommet til stedet.
Pressens rolle
Redaksjonssjef i NRK Nordland, Adrian Dahl Johansen, sier at de gjentatte ganger har forsøkt å kontakte det amerikanske forsvaret. Det har ikke vært enkelt.
– Vi sendte en rekke forespørsler, men ingen har svart oss verken muntlig eller skriftlig. Det eneste vi har fått er generelle kommentarer eller «statements», og det synes vi er litt betenkelig. Vi har hatt god dialog med politiet og forsvaret. Men i all hovedsak har de vist til det amerikanske forsvaret, sier Johansen.
– Hva synes du om at dere ikke fikk dra inn tidligere?
– Vi har vært kritiske til det. Og det er det flere årsaker til. Den ene handler om pressens mulighet til å ta bilder av store nyhetshendelser som skjer på norsk jord. Det erfarer vi at det i andre sammenhenger er stor forståelse for. Men her har vi møtt mindre forståelse for pressens rolle.
Øvelser i fremtiden
Johansen synes det bør komme en debatt om dette nå. Han mener at slike begrensninger på pressen ikke er akseptable fremover.
– Det vil komme flere øvelser. Neste gang kan jo denne typen ulykke skje i et område med bebyggelse. Så vi har ønsket å løfte denne saken opp for politiet og forsvaret, slik at rolleforståelsen blir bedre og slik at de skjønner hvilket behov vi faktisk har når dette skjer.
Selv om de har hatt et løpende samarbeid med politiet, skulle han gjerne sett at de fikk mer støtte i møtet med amerikanerne.
– Jeg skulle ønske at politiet hadde forholdt seg til kulturen man har for åpenhet i Norge. Vi var også blant de som måtte pushe for at ferdselsforbudet og flyforbudet skulle oppheves, og vi har hatt jurister på saken.