I mars ble det klart at Altinget.no starter opp i Norge, og at Veslemøy Østrem blir sjefredaktør. I april fikk hun med seg Marius Zachariasen som kommersiell direktør.
Nå har duoen startet opp i et lite kontor på Spaces i Tollbugata i Oslo sentrum, på snaue 16 kvadratmeter.
– Det er veldig gründermentalitet. Vi er gründere, men samtidig er vi heldige gründere, fordi vi har en backer i ryggen i Danmark. Men det er veldig gøy å få bygge noe fra denne pulten, sier Zachariasen til Medier24, og legger til at de er i gang med å finne et nytt lokale fra høsten av.
– Vi kommer til å vokse ut herfra ganske raskt. De første redaksjonsassistentene kommer for å begynne å jobbe med servicestoffet allerede om et par uker.
– Har lyst til å starte 20 nisjer
Altinget har et mål om å starte fem nettaviser i Norge i løpet av 2022. I Danmark har selskapet 28 nettaviser, og i Sverige har de 12.
– Vi har jo lyst til å starte 20 nisjer med en gang. Men det skal vi ikke. Så nå jobber vi med å finne ut hvilke vi skal starte med, sier Veslemøy Østrem.
Derfor er det lille kontoret dekket med ideer til nisjesider. Alt fra helse, energi, EU og til region.
– Det er ikke så mange som skriver om for eksempel regionspolitikk i det daglige, med unntak av noen regionaviser, sier Østrem.
– Hva sier politikerne om satsingen?
– De jeg har snakket med det synes det er veldig bra. Det er jo folk som interesserer seg veldig for politikk, sier Østrem.
– Telefonen står ikke stille
Nå skal Altinget hente folk til å starte alle nisjene.
Zachariasen skal ha fire ansatte, mens Østrem skal ha fem. I tillegg skal de ha redaksjonsassistenter og spaltister.
Og Østrem forteller at de ikke merker rekrutteringsutfordringene som preger resten av bransjen for tiden.
– Det er veldig gøy at telefonen ikke står stille, og at det er så mange som tar kontakt, fordi de synes konseptet er gøy. Det er veldig mange journalister som har politikk som ett av temaene de jobber med, men som kanskje ikke får gått så mye i Stortingets korridorer, sier Østrem.
Og hun tror at det å være en nisje er en fordel.
– Det er noen nisjeaviser som har gått foran og vist at det går an å satse på nisjer. Og det er gøy å se at det ikke bare er de store dagsavisene som tiltrekker seg folk. Det viser at mediemangfoldet er reelt.
Duoen forteller at det nå er rekrutteringen som tar tid.
– Vi vil bli blant de største politiske redaksjonene i Norge ganske raskt. Og det å få være med å håndplukke de, det gleder vi oss til. Nå kan vi bygge et team fra bunnen av, sier Østrem.