Nyhetsleder i avisen Hordaland Stine Strand Carlsen (til venstre), og ansvarlig redaktør, Guro Valland. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Avisen Hordaland har laget en egen veileder for omtale av trafikkulykker

– Det kan oppleves overveldende når en står i en slik situasjon, særlig om en er alene på vakt, sier ansvarlig redaktør Guro Valland.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Før jul ble varsomhet rundt identifisering ved trafikkulykker aktualisert for avisen Hordaland.

Bakgrunnen var en trafikkulykke på E16 mellom Bergen og Voss som kalles «dødsveien» på folkemunne.

Hordaland var raskt til stede på ulykkestedet og fikk tatt bilde av to biler som var involverte, samt intervjuet operasjonsleder i brannvesenet og øyevitner.

Ansvarlig redaktør Guro Valland har ikke anledning til å fortelle om saken over telefon, men svarer Medier24 på e-post.

– Helsesituasjonen var på dette tidspunktet uavklart, men alle passasjerene var ute av bilene og ble tatt om hånd om av helse, og brannvesenet drev rydding på stedet da Hordaland kom fram, skriver hun.

– Vi publiserte et bilde av hendelsen som etter vårt skjønn ikke var mulig å identifisere, men fikk tilbakemeldinger fra lesere som kunne tyde på det motsatte, opplyser Valland.

Etter tilbakemeldingen valgte Hordaland justere bildet for å ikke risikere identifikasjon.

Risikerer å være alene om vurderinger

Ulykken ble ikke fatal, men lokalavisen bestemte seg for å lage to tydelige retningslinjer for bildebruk ved ulykker og ekstraordinære hendelser.

Dette for å sikre ei realistisk skildring av virkeligheten, samtidig som de er varsomme, ifølge Valland.

– I tillegg er det for å ta vare på journalistene. En lokalavis har ikke flust av ressurser, og en risikerer å være alene på vakt og om vurderinger. Da er det fint å ha faste føringer å forholde seg til, slik at presseetikken blir overholdt.

Veilederen deles inn i fase 1 og fase 2.

I fase 1 er det viktig å ta bilder som ikke viser mange detaljer, og man gjerne bruker utrykningskjøretøy som motiv.

Samtidig kan man ta mer detaljerte bilder til senere bruk. Dette for å kunne dokumentere hva som faktisk har skjedd, står det i veilederen.

Sladding av detaljer som nummerskilt er også viktig om man velger å ta bilde av biler.

Man skal også være varsomme med å dele slike saker i sosiale medier da brukerne av Facebook gjerne er i en annen modus og forberedt på slike nyheter. Det er avisens egne flater og push-muligheter som primært skal være utgangspunktet for informasjon.

– Vi delte saken på Facebook, der temperaturen ofte er en annen. Dessuten oppfordrer vi til dialog om noen som i utgangspunktet ikke treng det, skriver Valland.

– Hverdagen

I fase 2 blir det rom for å bruke bilder som forteller mer og har flere detaljer.

Da må skadeomfanget i større grad være kjent og pårørende varslet, heter det i veilederen. Samtidig er det fortsatt viktig å sladde nummerskilt og andre detaljer som er påfallende omfangsrike, står det.

Valland understreker at de over lengre tid har vært varsomme når det gjelder trafikkulykker, men at man alltid kan være lurt å friske opp retningslinjene når man jobber så tett en farlig vei.

– Dette er hverdagen til oss som avis, de som bor langs veien og de som bruker E16 til pendling. For Hordaland er det viktig å skildre virkeligheten på en best mulig, og på en så skånsom måte, som mulig, opplyser Valland.

Også de ansatte synes det er fint med en veileder på dekning av trafikkulykker, forteller redaktøren.

– Tilbakemeldingene er at det er godt å ha konkrete rettesnorer i bunn å følge. Det gjør det tryggere å ta gode vurderinger. Det kan oppleves overveldende når en står i en slik situasjon, særlig om en er alene på vakt, sier Valland.

Powered by Labrador CMS