Klubbkeder i redaksjonsklubben Aller Media, Mina Knudsen

Reagerer på at ukepressen ikke har momsfritak: – Helt bak mål

Nyvalgt klubbleder i redaksjonsklubben Aller Media, Mina Knudsen, mener det er på tide at også ukepressen får momsfritak. – Jeg tror nok mange har et «gammelt» inntrykk og syn på ukepressen, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under Norsk Journalistlags (NJ) landsmøtet i forrige uke tok den nyvalgte klubblederen i redaksjonsklubben Aller Media, Mina Knudsen, til orde for at NJ skal jobbe med å få momsfritak for magasin- og ukepressen.

Hun fremmet et forslag om at momsfritak for ukepressen skal bli et eget punkt på tiltaksplanen.

– Da jeg fremmet dette innlegget var jo det med et mål om at det skulle komme som et nytt kulepunkt i tiltaksplanen til NJ. Selv om vi ikke fikk dette, ble det gjort en tekstendring i tiltaksplanen som understreker at det skal være gode rammebetingelser for hele bransjen, sier Knudsen til Medier24.

Gammelt syn på ukepressen

Bakgrunnen er at både dagspressen og fagpressen har momsfritak.

Men magasin- og ukepressen, som blant annet omhandler publikasjoner som KK, seher.no og Ebil24.no, er fortsatt utelatt fra ordningen.

Selv om forslaget ikke ble et eget punkt, er Knudsen fornøyd med at hun, sammen med landsstyredelegat Sonja Nordanger, klarte å belyse problematikken og skape en debatt.

På landsmøtet var det flere som ble overrasket over at ukepressen fortsatt betaler moms, selv om dette er et tema som tillitsvalgte og redaktører fra ukepressen jevnlig har uttalt seg om, ifølge Knudsen.

Hun tror mediebransjen selv har et foreldet inntrykk av ukepressen.

– Jeg tror nok mange har et «gammelt» inntrykk og syn på ukepressen – og at flere kanskje ikke har sett fornyelsen ukepressen har vært gjennom de siste årene. Det er ikke lenger slik at våre publikasjoner kun kommer på print én gang i uka, sier Knudsen.

– Helt bak mål

Begrunnelsen for å få momsfritak finnes på skatteetatens sider. Aviser får fritak hvis de publiserer nyhets- og aktualitetsstoff for allmennheten, eller dyptgående journalistikk.

Knudsen mener de kriteriene også gjelder for ukepressen.

Hun viser til sin egen arbeidsgiver, KK, som ikke lenger kun kommer ut på print en gang i uken.

– Vi har nyhets- og aktualitetsstoff hos oss, på alle flater, som du finner i helse, feature- og forbrukerjournalistikken. Og som andre medier, har også vi en bredde i de teamene vi dekker. Det vi skriver om bidrar til at leserne våre lærer, opplyses og informeres – på lik linje med de andre mediene. Så hva er egentlig forskjellen?

- At vi ikke har momsfritak på lik linje med andre deler av presse-Norge, er for meg helt bak mål, legger Knudsen til.

Powered by Labrador CMS