(THE HUB): Under Data-SKUP i Oslo lørdag, fortalte breaking-journalist i VG, Yasmin Sfritzeris, hvordan hun kartla de viktige minuttene under skytingen under Pride i Oslo, ved å bruke datajournalistikk.
Spesialen om de seks minuttene fra skytingen startet, til gjerningsmannen ble arrestert, ble publisert bare fire dager etter angrepet.
To personer ble drept i angrepet, og flere ble skadet.
Sfritzeris forteller at jobben startet allerede søndag etter angrepet.
– Vi ønsket å tilby noe i tillegg til de tusen nyhetssakene som var på fronten. Vi hadde ikke kontroll på hendelsesforløpet, det kom oppdateringer hvert minutt, og da ser man ikke alltid hele omfanget, forteller Sfritzeris.
Utfordringer med metadata
Da hun kom på jobb søndag ettermiddag, fikk hun beskjed om å lage en spesial.
De begynte å samle inn materialet VG hadde fra skytingen.
– Vi ba alle i VG om å sende oss alt de hadde, og alle videoer. Vi ender opp med 40 videoer, forteller hun.
Etter å ha sett igjennom alle videoene og ringt rundt til vitnene, hadde de fire videoer de hadde mest fokus på.
Hun forteller at de også tok kontakt for å få riktig videofil.
– Vi var avhengig av å ha videoene med metadata. Sosiale medier fjerner metadataene, så vi måtte få filene rett fra de som hadde filmet, forklarer hun.
Den ene videoen de fant startet før de første skuddene falt, og er blitt filmet i Karl Johan et stykke unna, med Snapchat.
– Utfordringen med Snapchat er at metadataen ikke blir riktig. Der er metadataen fra da den ble lagret, ikke fra da det ble filmet. Så vi kunne ikke være helt sikker på at det er de to første skuddene vi hører. Det eneste vi vet at den er filmet før tidspunktet i metadataen.
En av de andre videoene er tatt etter de første skuddene er falt, og får blant annet med seg at gjerningsmannen blir lagt i bakken av sivile. Videoen varer i to minutter.
– Det vi da vet er at så lenge den videoen varer, er det sivile som ligger oppå gjerningsmannen, uten av politiet er der. For det er ikke noe blålys.
Kopierte 22. juli spesial
Teamet bruker videoene til å verifisere hverandre, ved å legge lydene over hverandre.
– Ved å synkronisere lyden fra de to videoene hvor det er skudd, kunne vi se at det ikke var de samme skuddene som var hørt, for intervallene mellom skuddene var ikke lik.
På tirsdag har de laget en tidslinje og begynner å bygge en historie.
Designer Simen Grytøyr forteller at de ville fokusere på de viktige minuttene.
– Vi skal snevre det inn til de seks minuttene hvor dramaet foregår.
For å raskt kunne lage en spesial brukte Grytøyr spesialen VG lagde etter 22. juli som utgangspunkt.
– Jobben var i stor grad gjort. Vi måtte bare kopiere tidslinjen, og legge inn sekunder. På denne måten fikk vi laget denne ganske raskt.
Og teamet var klare på at spesialen ikke skulle være kalde fakta.
– Det skal være en fortelling, ikke bare tid og fakta. Og det er mye etikk og anonymisering som må gjøres.
Fikk låne klipp av Dagbladet
Men på noe av videomaterialet møtte de utfordringer.
– Dagbladet hadde kjøpt rettighetene til den ene videoen vi ønsket å bruke. Men vi fikk låne to fem sekunders klipp mot at vi hadde på en Dagbladet-logo på den. Så det satte vi pris på, sier hun.
Sfritzeris forteller til Medier24 at det er fordeler og ulemper med å lage en spesial på så kort tiden.
– Tiden var et element, vi ville få dette ut raskt. Men da låser man seg også til et spor. Om vi hadde jobbet en måned med dette, ville vi kanskje hatt andre vinklinger og spor man kunne fulgt. Og da kunne vi kanskje hatt saken om den sivile politibilen som sto lengre ned i gata, og hatt mer slagkraft på den, sier hun og legger til:
– Samtidig, den saken kunne ha slått ihjel saken om de seks minuttene. Og vi kunne nok ikke laget saken om bilen om vi ikke først hadde laget saken om minuttene.
– Hva var utfordringene underveis?
– Det å miste rettighetene på akkurat den videoen som var så viktig var en utfordring. Og det er kanskje et læringspunkt. Vi vet at det koker når slike hendelser skjer og vi får inn enorme mengder tips, men vi kan nok bli bedre på å følge opp i ettertid, sier hun.