Ansvarlig redaktør, daglig leder og gründer i Psykologisk.no, Pål Johan Karlsen.

Bransjeavisen har gått fra 1,5 til seks årsverk på ett år. Dette er «hemmeligheten»

Ansvarlig redaktør og daglig leder, Pål Johan Karlsen, tar Psykologisk.no et langt steg nærmere å bli en dagsavis. – Vi lar leserne selv være med å finansiere innholdet vårt, sier han.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter å ha drevet bransjeavisen Psykologisk.no fra hjemmekontor siden 2014, kan nå ansvarlig redaktør, daglig leder og gründer, Pål Johan Karlsen, avsløre at redaksjonen flytter inn i den gamle Schibsted-bygningen i Apotekergata 10 i Oslo, rett ved Stortinget.

Bakgrunnen er at Psykologisk.no-redaksjonen har vokst en god del det siste året.

Tidligere i juni ansatte de to faste journalister og en markedssjef. Nå søker de etter to nyhetsjegere til et ettårig engasjement.

Det betyr at Psykologisk.no vokser fra 1,5 årsverk til seks årsverk på ett år.

Karlsen legger ikke skjul på at det er spennende tider for fagbladet.

– Det å skape arbeidsplasser er noe av det mest tilfredsstillende jeg har opplevd. Det var ikke gitt at dette var mulig da vi startet opp. Nå er det gøy å se at vi kan høste fruktene fra det langsiktige arbeidet som har blitt lagt ned, sier Karlsen til Medier24.

– Lureste vi noengang har gjort

Psykologisk.no baserte seg i mange år på annonseinntekter. Men i fjor tok de en avgjørelse som Karlsen ikke angrer på.

1. august relanserte de Psykologisk.no med en abonnentsløsning.

– Det er det lureste vi har noen gang har gjort. Vi lar leserne selv være med å finansiere innholdet vårt. Det som skjer nå er et direkte resultat av det, sier Karlsen.

Selv om Psykologisk.no har plusset rundt 65 prosent av sakene, har avisen klart å opprettholde samme antall åpne saker som i fjor.

Tilbake i 2018 sa Karlsen til Medier24 at målet var å bli en dagsavis. Han er klar på at de nærmer seg målet om å dyrke det faglige og være en dagsavis.

– Flere ansatte skaper muligheter for å holde et høyere publiseringstrykk og få et større volum av saker. Vi har nå gått fra en sak per dag i ukedagene, til tre saker per dag. Leserne får et behov for å måtte komme innom nettavisen for å sjekke vannhullet av innholdet, gjerne daglig, sier Karlsen og fortsetter:

– Vi har fortsatt en vei å gå når det gjelder breaking- og nyhetssaker som har nasjonal interesse. Men av og til sitter jeg med en følelse om at vi lyktes som dagsavis i dag.

I 2018 hadde Psykologisk.no rundt 15.000 unike brukere i uken. Karlsen kan avsløre at de har vokst en del siden den gang.

– Trafikken i så langt i år er en annen liga enn det noensinne har vært. Noen var redd for at abonnementsløsningen vil slå negativt ut på tallene, men trafikken har gått opp.

Pål Johan Karlsen ønsker seg et femsifret antall abonnenter for Psykologisk.no.

– Frykten

Etter tre år med overskudd, satser nå nettavisen. Men satsingen har sine konsekvenser og gir et driftsresultatet på minus 746 000 kroner for 2020.

– Du er ikke redd for at dere ekspanderer for raskt, og må trappe ned igjen på et tidspunkt?

– Det er jo frykten man bærer på. Vi føler på privilegiet om at vi er veldig heldige akkurat nå, men det kan snu seg. Jeg prøver å forberede de ansatte på at utviklingen ikke nødvendigvis fortsetter, og at vi må fortsette å jobbe hardt, svarer Karlsen.

Samtidig påpeker han at Psykologisk.no har vært forsiktig hele veien, med å ansette folk gradvis i prosjektstillinger, før de har gått over i fast stilling.

– Vi har bygget stein på stein. Vi har holdt tilbake igjen, både på utgifter knyttet til kontorplass og engasjere folk i stillinger. Samtidig er noen av stillingene engasjementer, så jeg opplever at vi fortsatt er forsiktige.

Karlsen forventer at Psykologisk.no igjen skal gå med overskudd i 2021.

– Vi har brukt våre egne penger for å tjene penger. Det var forventet at vi skulle ha underskudd i fjor, men jeg regner med at vi henter oss inn i år. Vi forventer å gå i overskudd.

– Noen har sagt at man må sikte mot stjernene for å nå tretoppene, legger Karlsen og avslører hva som er målet når de gjelder abonnenter.

– Vi ønsker oss et femsifret antall abonnenter.

Powered by Labrador CMS