- Vi har vært ganske forsiktig på gasspedalen de seneste åra. Men nå skal vi øke tempoet. Målet er å gå i retning av daglige publiseringer og nyheter fra psykologiens verden.
Det forteller Pål Johan Karlsen, ansvarlig redaktør, daglig leder og gründer av Psykologisk.no, som også gir ut tidsskriftet Scandinavian Psychologist.
Nettstedet ble lansert i 2014, og siden da har Karlsen jobbet på heltid. Han har også knytte til seg seks medarbeidere og frilansere på deltid, samt spaltister, skribenter og fagfolk som bidrar.
I sum skaper dette både trafikk - og gradvis stadig større inntekter: 2017-tallene viste en omsetning på 980.000 kroner, og for første gang et lite overskudd på drifta, med 108.000 kroner i pluss.
- Vi er fortsatt et godt stykke unna der vi ønsker å være, men viktige brikker begynner nå å falle på plass. Overskuddet går til å stryrke driften videre, sier Karlsen til Medier24.
Flere profiler på laget
Ambisjonen har vært å bygge stein på stein, og nå begynner tårnet av steiner å bli stadig mer solid.
Gründer Pål Johan Karlsen, som tidligere har vært redaktør for Tidsskrift for Norsk Psykologforening, eier fortsatt drøyt 61 prosent av aksjene. Han kjenner selv faget godt - med en doktorgrad i psykologi på samvittigheten
Mediebedriften har nå også fått en rekke små og mellomstore og faglig sterke aksjonærer på laget. Blant dem Psykologiforbundet, som med 10,9 prosent er nest største aksjonær.
I løpet av de to siste åra er egenkapitalen blitt styrket flere ganger, blant annet med profiler som Finn Skårderud og Frode Thuen på eiersiden. Selskapets kapital er i 2016 og 2017 blitt styrket med til sammen 943.000 kroner.
Fra tidløse saker til korte nyheter
Ifølge redaktøren har nettstedet rundt 15.000 unike brukere i uka. Dette er dels faste brukere og fagpersoner som er inne jevnlig, men også mange lesere som finner stoffet allment interessant.
Stoffet retter seg nemlig på mange måter mot begge grupper: Fagstoff presentert som journalistikk, i form av tidløse artikler som kan leve lenge med trafikk fra Google og andre kanaler.
Men det er ingen tvil om at ambisjonen er langt flere besøkende. Og tanken er at oppskriften for å komme dit, er flere saker.
- Vi vil rett og slett ha flere korte saker, mer variasjon. Det skjer mye som vi ikke har tatt tak i. Jeg tror vi trenger mer variasjon for å vokse videre, sier Karlsen.
- Du vil gå fra å være et magasin til en nettavis?
- Ja, det kan du godt si. Det er et godt bilde på det.
Lever på annonseinntekter
Karlsen legger vekt på at innholdet skal være gratis å lese, nettopp for å kunne nå ut til både fagfolk og folk flest.
- Vi har foreløpig ingen plan om å legge om til brukerbetaling, sier han.
- Hvor kommer inntektene fra i dag?
- I all hovedsak baserer vi oss på annonseinntekter. Jeg tror ikke det er så mange vitenskapelige tidsskrifter og medier som har så store inntekter fra digitale annonser. Men vi har funnet en nisje innenfor blant annet faglitteratur, kurs og andre budskap fra forlagene, sier redaktøren.
Faktaboks med 2017-regnskapet. Aksjonærlisten er per 31.12.2017, altså ikke nødvendigvis oppdatert: