Tirsdag offentliggjorde Amedia lanseringen av sin nye nyhetsportal Alt, der abonnenter får en personalisert nyhetsstrøm med journalistikk fra avisene som de er mest interesserte i.
I tjenesten kan du lese artikler fra alle aviser som er med
i +alt.
Nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring forteller at de begynte med de første brukerintervjuene bare uker etter at de lanserte +Alt i 2020.
– Allerede da fikk vi tydelige indikasjoner på at brukerne ønsket seg en tjeneste som dette. I praksis har vi planlagt dette i rundt to år, og utviklet tjenesten siden høsten 2021, sier han til Medier24.
Vil kunne gi avisene klikktall
Larsen Østring forteller at klikktallene til de forskjellige
mediehusene ikke vil påvirkes av den nye tjenesten.
– Vi har mulighet til å vise tallene til avisene internt. Så
hvis en avis har mange lesere inne i Alt-tjenesten, vil det gjenspeiles i
avisens tall, sier han og legger til:
– Så er det ulike måter å måle trafikk på. Offisielle
lesertall baserer seg på andre typer målinger, men for oss er det viktig og gi
en best og raskest mulig brukeropplevelse.
– Så det kan påvirke MBLs lesertalloversikt?
– Vi er ganske sikre på at det ikke vil føre til en nedgang
i bruk på kort sikt. Vi vil heller tro at det fører til at noen abonnenter
bruker flere aviser enn de vil ha brukt tidligere.
Foreløpig har ikke portalen annonser, men Larsen Østring
forteller at det vil komme etterhvert.
– Det vil være en kort periode etter lansering hvor annonser
ikke er integrert, men det vil vi ha innen sommeren.
Første gang
– Er dette en «game changer» for mediebransjen i din mening?
– En forutsetning for at noe skal bli en game changer er at det oppfyller et tydelig brukerbehov. Og det gjør Alt. Mange brukere har ønsket seg dette, og testbrukerne gir svært gode tilbakemeldinger og kommer ofte tilbake.
– Forhåpentligvis kan det bety at vi får flere brukere til å bruke mer tid på journalistikk, så får tiden vise om det vil kalles en «game changer» eller ikke.
Amedia uttaler selv at den nye portalen er som «Spotify for nyheter», men Larsen Østring sier de ikke har tatt inspirasjon fra Spotify.
– Men når det er sagt: plattformtjenester der du finner ulikt innhold fra forskjellige tilbydere på ett sted er en global trend som omfatter alt fra Facebook og Netflix til Airbnb og Spotify.
Han legger til at det er første gang som de vet om at noen i verden gjør dette.
– Når man gjør det er det viktig å forstå at brukerne har andre typer behov når de forholder seg til norsk, redaktørstyrt innhold enn når de forholder seg til for eksempel musikk eller film.