Renate Slettli Nymo, administrerende direktør i Nordlys

Inntekter og kostnader gikk ned i Nordlys

– 2022 var et krevende år på mange måter, sier administrerende direktør i Nordlys, Renate Slettli Nymo.

Publisert Sist oppdatert

Avisa Nordlys fikk et årsresultat på 16,4 millioner kroner i 2022. Det er en liten oppgang fra 16 millioner kroner i 2021.

Opplagsinntektene økte fra 77,6 millioner kroner til 79 millioner kroner, men annonseinntektene falt fra 54,5 millioner kroner til 49,7 millioner kroner.

– Vi har hatt en økning i opplagsinntektene, primært digitalt, men ikke tilstrekkelig til å dekke fallet på annonse, sier administrerende direktør i Nordlys, Renate Sletti Nymo.

Hun forklarer at dataangrepet i Amedia gikk hardt utover annonseomsetningen.

– Annonse har vært bak 2021 hele året, og det skyldes en generell nedgang jevnt over alle produkter, sier hun.

Totalt endte inntektene i 2022 på 129,6 millioner kroner, en nedgang fra året før som var på 133,1 millioner kroner.

Kostnadene gikk også ned, fra 112,6 millioner kroner, til 109 millioner kroner. Blant annet gikk lønnskostnadene ned med rundt 3,2 millioner kroner.

Dermed endte Nordlys opp med et driftsresultat på 20,6 millioner kroner, som er snaue 60.000 kroner høyere enn året før.

Slettli Nymo forklarer at avisen har hatt flere selgere i fødselspermisjon, samt ansatte som søkte nye utfordringer og som har tatt tid å erstatte.

– Vi har tatt ned kostnadene betraktelig, både varekostnad og andre driftskostnader er redusert, samt lønnskostnad. Nedgang i lønn skyldes en ekstraordinær kostnad i 2021. Vi har en sunn og skalerbar økonomi slik at når vi får et fall på topplinjen så kan vi tilpasse kostnadene, sier Slettli Nymo.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS