Onsdag la Schibsted fram årsresultatene for de norske
mediehusene i konsernet. Totalt endte resultatet på 59 millioner kroner, en nedgang på 68 prosent.
VG er fremdeles det mediehuset som tjener mest av
nyhetsmediene i Schibsted. De endte fjoråret med driftsinntekter på 1,9 milliarder
kroner, en økning på ni prosent fra året før.
Samtidig raste driftsresultatet med 77 prosent fra 169 millioner
kroner til 38 millioner.
Hardt rammet av prisøkningene
– 2022 ble et spesielt år. Vi ser vekst i de digitale
inntektene. Vi har lykkes godt med den digitale delen, sier sjefredaktør Gard
Steiro til Medier24.
For papiravisen ble det et svært vanskelig år, legger han
til.
– Vi ble hardt rammet av de prisøkningene som kom etter
krigen i Ukraina. Papiravisen som har vært lønnsom og bidratt sterkt til inntektene
i VG, det overskudd forsvant nesten i 2022, forteller han.
Han legger til at de siste månedene var den digitale delen
av VG mer lønnsom enn papiravisen.
– For VG er det historisk. Det må tas store grep for at
papiravisen skal bli lønnsom nå, sier han.
Vil få effekt i 2023
– Vurderer dere frekvenskutt på papiravisen?
– Nei. Vi har allerede gjort flere grep for papiravisen. Vi
har endringer i distribusjon, nytt trykkeri og endringen av deadline. Disse
grepene vil vi ha effekt av i 2023, men de kom så sent at de ikke kunne redde resultatet
for i fjor, sier han.
VG endte med et årsresultat på 28 millioner kroner, ned fra
71 millioner, en nedgang på 60 prosent.
– Resultatfallet kommer av en
hardt presset printøkonomi, dels drevet av fall i løssalget og dels av
kostnadsøkninger som i stor grad er utløst av eksterne faktorer som høye
papirpriser og økt inflasjon. Men VG jobber i likhet med andre deler av News
Media godt med å redusere kostnadene sine, og det er igangsatt flere tiltak for
å bedre lønnsomheten fremover, sier Siv Juvik
Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no