Administrerende direktør i DN Media Group, Trond Sundnes.
Foto: Kent Olsen
Brukerinntektene går opp, men DN Media-sjefen er urolig for en krevende høst
– Lønnsomheten er lavere enn ambisjonene våre hittil i år, og vi må jobbe hardt i andre halvår for å styrke lønnsomheten i det som ser ut til å bli et fortsatt krevende marked, sier administrerende direktør i DN Media Group, Trond Sundnes.
Fredag kom DN Media Group sin kvartalsrapport for Q2 2023. Den viser at gruppen fikk en vekst på fire prosent, tilsvarende 149,3 millioner kroner i brukermarkedsinntekter, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Da endte de på 143,5 millioner kroner.
DN melder også at nå stammer 55,5 prosent av brukerinntektene fra heldigitale abonnenter, mot 50,1 i samme periode i fjor.
– Jeg er stolt av all den viktige journalistikken som publikasjonene leverer og som bidrar til å styrke oss i andre kvartal. At vi vokser den digitale abonnementsbasen er en bekreftelse på at våre brukere anser oss som nødvendige, ikke minst i krevende tider, sier administrerende direktør i DN Media Group, Trond Sundnes i en pressemelding.
Annonse- og eventinntekter gikk ned med 1,2 prosent sammenlignet med fjorårets kvartaltall. Det skyldes et lavere salg av digital- og printannonser.
– Lønnsomheten er lavere enn ambisjonene våre hittil i år, og vi må jobbe hardt i andre halvår for å styrke lønnsomheten i det som ser ut til å bli et fortsatt krevende marked. Vi jobber kontinuerlig med å styrke den digitale posisjonen vi har i våre målgrupper gjennom markedsledende journalistikk og digitale produkter, sier Sundnes.
Selve EBITDA i andre kvartal ble på 18,6 millioner kroner - en nedgang sammenlignet med fjorårets andre kvartal, som var på 22,4 millioner kroner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no