Administrerende direktør i DN Media Group, Trond Sundnes.

Brukerinntektene går opp, men DN Media-sjefen er urolig for en krevende høst

– Lønnsomheten er lavere enn ambisjonene våre hittil i år, og vi må jobbe hardt i andre halvår for å styrke lønnsomheten i det som ser ut til å bli et fortsatt krevende marked, sier administrerende direktør i DN Media Group, Trond Sundnes.

Publisert Sist oppdatert

Fredag kom DN Media Group sin kvartalsrapport for Q2 2023. Den viser at gruppen fikk en vekst på fire prosent, tilsvarende 149,3 millioner kroner i brukermarkedsinntekter, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Da endte de på 143,5 millioner kroner.

DN melder også at nå stammer 55,5 prosent av brukerinntektene fra heldigitale abonnenter, mot 50,1 i samme periode i fjor.

– Jeg er stolt av all den viktige journalistikken som publikasjonene leverer og som bidrar til å styrke oss i andre kvartal. At vi vokser den digitale abonnementsbasen er en bekreftelse på at våre brukere anser oss som nødvendige, ikke minst i krevende tider, sier administrerende direktør i DN Media Group, Trond Sundnes i en pressemelding.

Annonse- og eventinntekter gikk ned med 1,2 prosent sammenlignet med fjorårets kvartaltall. Det skyldes et lavere salg av digital- og printannonser.

– Lønnsomheten er lavere enn ambisjonene våre hittil i år, og vi må jobbe hardt i andre halvår for å styrke lønnsomheten i det som ser ut til å bli et fortsatt krevende marked. Vi jobber kontinuerlig med å styrke den digitale posisjonen vi har i våre målgrupper gjennom markedsledende journalistikk og digitale produkter, sier Sundnes.

Selve EBITDA i andre kvartal ble på 18,6 millioner kroner - en nedgang sammenlignet med fjorårets andre kvartal, som var på 22,4 millioner kroner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS