Ansvarlig redaktør i Tønsberg Blad, Sigmund Kydland.

Nær halvering av resultatet for Tønsbergs Blad: – Et krevende år

Inntektene gikk ned og kostnadene økte for Tønsbergs Blad i 2022.

Publisert

Tønsbergs Blad endte fjoråret med en nær halvering av resultatet. Det viser årsregnskapet for 2022.

Avisen hadde samlede inntekter på 118,3 millioner kroner, en nedgang på seks prosent fra året før, da inntektene endte på 127 millioner.

Kostnadene økte fra 98,2 millioner kroner til 101,5 millioner. 

Driftsresultatet endte på 16,7 millioner kroner, ned fra 28,7 millioner. Det tilsvarer 41 prosent. Årsresultatet endte på 13,5 millioner, ned 39 prosent fra året før. 

– Det ble et krevende år, det er ikke noe tvil om det, uttaler ansvarlig redaktør Sigmund Kydland.

Han gir den tøffe starten på året, med datahackingen i sentrum, noe av skylden, samt organisasjonsendringer i forbindelse med felles papirdesk som gir økte lønnskostnader.

En annen ting han peker på, som flere andre aviser også opplevde i 2022, er økte distribusjonskostnader.

Gikk ned i opplagsfrekvens

Høsten 2022 ble det kjent at Tønsbergs Blad er en av flere Amedia-aviser som går ned i opplagsfrekvens.

– Det er ikke tvil om at vi har sett en negativt effekt i abonnenter. Samtidig går digitallesingen bra, og vi selger masse digitale abonnementer for tiden. Det er ikke tvil om at det var en riktig beslutning å ta, sier Kydland.

Annonseinntektene falt i fjor. Det reflekteres gjennom fallet i printmarkedet. Spesielt eiendom har vært en stor del av avisens reklameøkonomi.

– Det er en ekstra utfordring i Tønsbergs Blad, fordi vi har hatt eget boligmagasin helt opp til i fjor høst på papir, som har vært en betydelig inntektskilde for avisen, forklarer Kydland.

Opplagsinntektene har et lite fall, men holder seg stabilt. Det er ikke godt nok, mener redaktøren.

– Vi har ikke klart å kompensere digitale abonnenter i forhold til det vi har falt i på print. Men det jobber vi med, sier han.

Fortsatt krevende

2023 tror Kydland fortsatt blir krevende, men har tro på at det blir bedre enn 2022.

– Vi hadde et fall i abonnenter de første månedene etter nyttår. Nå kjemper vi oss sakte, men sikkert tilbake. Nå ligger vi på et høyere nivå enn det vi gjorde for noen måneder siden. Der er jeg optimist, sier han.

Utover høsten blir det fortsatt kostnadsfokus.

– I Tønsbergs Blad driver vi med krevende gravejournalistikk og satser offensivt rundt podkast og levende bilder. Vi ønsker å holde trøkket oppe, samtidig som vi klarer å ha et sterkt blikk på kostnader. Det er balansekunsten vi må være flinke med i høst, kommenterer han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS