Advokat i Norsk Journalistlag, Ina Lindahl Nyrud mener Forbrukertilsynet må trappe opp klagebehandlingen.

NJ krever at Forbrukertilsynet tar grep: – Etter 30. juni er tålmodigheten vår slutt

Ingen klager på åpenhetsloven er ferdig behandlet - snart ett år etter loven trådte i kraft. NJ-advokat Ina Lindahl Nyrud mener Forbrukertilsynet må ta grep.

Publisert Sist oppdatert

1. juli i fjor trådte åpenhetsloven i kraft. Loven gir journalister og andre borgere mulighet til å grave i arbeidsforholdene til store norske bedrifter, og hvor de henter sine tjenester fra.

Loven skulle skille seg fra offentlighetsloven, fordi det er Forbrukertilsynet som er klageinstans, og at de har mulighet til å ilegge tvangsmulkt.

Men nesten et år etter av loven trådte i kraft, er ingen av klagene ferdig behandlet hos Forbrukertilsynet, og 17 klager ligger fortsatt på tilsynets bord.

– Bør være milepæl

I forrige uke var NJ i møte med Forbrukertilsynet for å blant annet snakke om saksbehandlingstiden.

– Vi viste forståelse for at tilsynet i startfasen har prioritert ressursene til å veilede virksomheter til å rapportere i henhold til loven, sier advokat i Norsk Journalistlag, Ina Lindahl Nyrud til Medier24.

Hun legger til at 30. juni er fristen for når bedriftene må publisere aktsomhetsvurderinger på egne nettsider.

– Den datoen mener vi bør være en milepæl for at tilsynet nå trapper kraftig opp behandlingen av innsynsklager. Etter 30. juni er tålmodigheten vår slutt, og de må trappe opp, sier Nyrud.

Ventet ni måneder

Hun peker på at det nå ligger 17 klagesaker på tilsynets bord, og at det fremdeles ikke er avsagt en eneste avgjørelse.

– Klassekampen har ventet i ni måneder på å få realitetsbehandlet sin klage mot Bring, legger hun til.

Klassekampen søkte i august innsyn i transportselskapers leverandørkjeder. I september klaget de inn Posten og underselskapet Bring til Forbrukertilsynet. 

Saken er ennå ikke ferdig behandlet. 

Lindahl Nyrud er klar på at hvis loven skal fungere, må tilsynet få nok ressurser.

I forrige uke sendte mediepolitisk talsperson i Høyre, Tage Pettersen, skriftlig spørsmål til Barne- og familieministeren om temaet. Der spør han om hvordan statsråden vil sikre Forbrukertilsynet har tilstrekkelig kapasitet og ressurser til å følge opp åpenhetsloven.

Det er Nyrud positiv til.

– Vi mener at hvis loven skal fungere, må tilsynet få nok ressurser til å raskere kunne behandle klager.

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (SV) har ikke besvart Pettersens skriftlige spørsmål.

Prioriterer saker

Forbrukertilsynet er forelagt kritikken fra NJ. 

Direktør Trond Rønningen, skriver til Medier24 at journalister, organisasjoner og forbrukere nok har en forventning om at de skal behandle alle klager som kommer inn.

– Vi ser på alle klager vi får inn, og gjør en grundig vurdering basert på blant annet alvorlighetsgrad og om saken har stor prinsipiell betydning. Basert på denne vurderingen prioriterer vi hvilke saker vi følger opp. 

Han legger til at de mener at klagene de har mottatt ikke har tatt lengre tid enn nødvendig og skriver at de fra loven trådte i kraft har mottatt 17 klager.

– Vi har sendt brev med påpekning av plikten til å besvare informasjonskrav til to virksomheter. De har innrettet seg etter vår veiledning. Ni av sakene har vi vurdert og valgt å ikke gå videre med. Vi har sendt nedprioriteringsbrev i tre saker og har nå tre saker til behandling. Av de tre sakene vi har til behandling vil det komme en avgjørelse innen 30. juni i to av sakene, skriver Rønningen.

Rønningen påpeker at Forbrukertilsynet fører tilsyn på mange måter, hvorav klagebehandling kun er én metode.

– Vi fører eksempelvis også tilsyn ved å ta opp saker til behandling av eget initiativ. Eksempelvis blir dette særlig aktuelt for å følge opp redegjørelsesplikten til virksomhetene etter 30. juni.

– Dere har tidligere uttalt at det er prioritert veiledning til selskapene. Vil det fra juli prioriteres mer å behandle klagene? 

– Behovet for veiledning er stort og fortsatt vil være det i lang tid fremover. Forbrukertilsynet skal først og fremst gi veiledning om loven, noe som både loven og departementet har slått fast, skriver Rønningen.

Powered by Labrador CMS