Det bekrefter konserndirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted News Media overfor Medier24.
Hun utdyper valget i en kronikk mandag.
Bakgrunnen er den juridiske endringen for innsamling av data, hvor man nå må ha samtykke fra brukerne for å samle inn data til annonseformål.
– Journalistikk er ikke gratis. Vi driver med journalistikk, vi driver med et stort samfunnsoppdrag, og det må finansieres, sier Juvik Tveitnes til Medier24.
Hun understreker at de skal eksperimentere med dette, og se om brukerne velger å betale – men at de i første omgang ikke faktisk vil ta seg betalt av brukerne.
– Vil vi se hvordan reaksjonsmønsteret er, sier Schibsted News Media-sjefen.
– Irritert
De juridiske endringene for innsamling av data gir brukerne mulighet til å takke nei til at noen skal samle inn data om dem.
Det kan by på utfordringer for medievirksomheter når det gjelder målrettede annonser.
Juvik Tveitnes er klar på at annonseøkonomien er veldig viktig for å finansiere journalistikk.
– Det å drive med målrettede annonser er helt avgjørende for å finansiere en fri og uavhengig presse, og for at den skal være tilgjengelig for flest mulig.
– Men i det er det viktig å understreke at vi egentlig ønsker at alle brukerne våre skal gi samtykke, legger hun til.
I kommentaren skriver konsernsjefen at alternativet av å ikke finne en løsning er mye verre. Overfor Medier24 forklarer hun hvorfor.
– Alternativet er at vi ikke får tilstrekkelig finansiering av journalistikken. Hvis man velger å ikke samtykke og dele data, så er vi i en situasjon der vi ikke kan tilby så gode annonseprodukter til brukerne våre. Da vil vi få en svakere finansiering av journalistikken samlet.
– Hva mener dere er en fornuftig sum for å slippe å måtte gi bort dataene sine?
– Det må vi få svar på gjennom testene, svarer konsernsjefen.
– I kommentaren skriver du at «dette vil nok irritere noen». Hvorfor tror du at det vil irritere noen?
– Det er en ny situasjon for en del brukere. Personvern er flere og flere opptatt av. Vi er veldig opptatt av at vi skal holde oss innenfor lover og regler. Vi skal være veldig transparente overfor brukerne våre for hva de deler av data og hvordan det blir brukt.
– Men vi kan komme i en situasjon der det kan være at noen brukere blir irritert av det, legger hun til.
– Forventer dere bråk når dette kommer ut?
– Jeg kan ikke si at vi forventer bråk. Men vi ønsker jo en diskusjon rundt dette. Derfor ønsker vi å gå ut og begrunne hvorfor vi gjør det. For å forstå alternativer for hvordan man skal finansiere journalistikk fremover, og at dette faktisk er nødvendig.
– Journalistikk koster penger
I fjor høst ble det kjent at Meta innførte en løsning hvor brukerne kunne betale for å slippe at selskapet kunne samle inn data om seg.
Da uttalte det norske Datatilsynet seg skeptisk til en løsning som innebærer å betale seg ut av problemet.
Forbrukerrådet advarer mot å betale for Facebook.
– Hvordan er Schibsteds løsning noe annerledes enn Metas?
– Schibsteds mål med datainnsamling skiller seg fra Meta. Schibsted tilbyr kvalitetsjournalistikk, svarer Juvik Tveitnes.
Hun trekker fram at Meta samler inn data fra hele internett, mens Schibsted samler inn fra deres egne nettsider.
– Det er vi selv som bestemmer hvilken data som samles inn, og hvordan den brukes. Vi er veldig åpne og transparent med hva data som samles inn. Fra Metas side er det mye mindre transparens, mener konserndirektøren.
– Noen mener denne praksisen vil være ulovlig. Selv om dere har bakgrunn som journalistisk publisister, tror du det vil gjøre noen forskjell i bunn og grunn?
– Ja, vi holder oss inn for regelverket her. Det har vi alltid gjort og det vil vi alltid gjøre.
– Blir det ikke slik nå at de mest ressurssterke kan betale seg ut, mens de minst ressurssterke vil måtte dele brukerdataene sine?
– Journalistikk koster penger. Det er ikke gratis. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. Dette handler om å sikre den frie og uavhengige journalistikken.
– Men dere er ikke redd for at for at veldig mange kommer til å benytte seg av reservasjonsretten, og at dere vil tape mye annonseinntekter?
– Det er derfor vi skal teste det. Vi ser at det er de fleste som samtykker, noe som er veldig bra. Det er det vi ønsker, ikke minst fordi det gir brukerne den beste opplevelsen. Men her gir vi også brukerne et alternativ. Så det blir spennende å se hvordan resultatene av disse testene blir.
Juvik Tveitnes opplyser at de i første omgang vil prøve denne løsningen hos VG og Aftenposten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no