Siv Juvik Tveitnes er i dag konserndirektør for Schibsted News Media, og blir sjef for det nye Schibsted Media.Foto: Kent Olsen
Distribusjon blir ikke med i det nye Schibsted-selskapet: – En gjensidig avhengighet
Siv Juvik Tveitnes tror investeringer blir enklere med ny eier. – Når vi i media hele tiden må konkurrere om avkastningene, har det vært vanskeligere å få til store investeringer, sier hun til Medier24.
Det nye selskapet, Schibsted Media, vil ikke bli børsnotert.
Salget er ventet fullført første halvdel 2024, og nåværende konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, vil lede det nye selskapet.
Til Medier24 sier hun at de trenger å investere for å bevare og styrke posisjonene de har.
– Det tror vi blir enklere i den nye strukturen enn i den nåværende, sier hun, og utdyper:
– I nåværende struktur ser aksjonærene primært på Schibsted som et markedsplass-selskap som er vekstmotoren og et forretningsområde med veldig høye marginer. Når vi i media hele tiden må konkurrere om avkastningene på disse investeringene, så har det vært vanskeligere å få til store investeringer.
Sport og underholdning
På spørsmål om hva de vil investere i, svarer Tveitnes at det skal de komme tilbake til. Men hun viser til at Schibsteds aviser historisk kommer fra en printverden der nyheter har vært kjernevirksomheten.
– For at vi skal bygge komplementære tilbud til våre brukere, må vi investere mer i sport og underholdning, i tillegg til nyheter, forklarer hun.
Schibsted Media vil fortsette å investere i lyd, og Tveitnes sier de også trenger å skalere opp satsingen på video.
– Det er retningsgivende for hva vi vil gjøre for å bli mer relevante til brukerne som er der ute. Det gjelder brukere generelt, men også spesielt yngre mediebrukere under 35 år, kommenterer hun.
I september kjøpte Schibsted ca. 10 prosent av aksjene til Viaplay. De blir ikke med over til Schibsted Media, noe Tveitnes bekrefter.
– Utover det har jeg ikke kommentar til det.
– Men Viaplay driver med nettopp sport og underholdning. Ligger det noe lenger der framme?
– Det har jeg ikke kommentar til.
Et selskap som dog blir med videre er Polaris Media, der Schibsted har en aksepost på rundt 30 prosent.
– Vi har ikke noen annen plan enn at vi overtar eierposten som Schibsted har i dag, sier Tveitnes.
Overgang
I dag har Schibsted en felles innloggingsløsning som heter Schibsted Account. Når selskapene splittes vil koden til innloggingsløsningen bli duplisert.
På sikt skal Schibsted Media ha sin egen innloggingsløsning, basert på allerede eksisterende løsning.
– Det vil ta litt tid. Inntil vi har det, vil det være tjenesteavtaler mellom disse selskapene, slik at vi kan skru av det gamle når vi har fått vårt nye opp og stå, forklarer Tveitnes.
– Har dere vurdert integrering mot Vipps eller samarbeid med aID?
– Det har vi ikke diskutert på nåværende tidspunkt.
– Er det aktuelt da?
– Det er altfor tidlig å svare på.
Det hun kan svare mer om er distribusjon og trykk.
Førstnevnte vil fortsatt ligge i Schibsted Marketplaces, og medieselskapet vil kjøpe tjenesten fra rubrikkselskapet.
– I det lange løp vil pakkeleveringen leve lenger enn papiravisleveringen. Og integrasjonen med markedsplassene, spesielt «torget»-løsningene på finn.no, er en viktig del av veksten vi ser i distribusjon, sier hun.
Tveitnes understreker viktigheten av forutsigbare avtaler mellom selskapene.
– Jeg er sikker på at vi har en felles interesse av å finne gode avtaler her. Det er en gjensidig avhengighet mellom det som blir Schibsted Media og det som blir Schibsted Marketplaces.
Trykk blir derimot en del av medievirksomheten.
– Det er en del av virksomheten som det har vært naturlig å ta med, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no