I løpet av første halvår av 2021, har PFU hatt 62 saker til full behandling, i tillegg til de 14 sakene som skal behandles i neste uke.
Men på listen over årets saker i PFU er VG fraværende. Mediehuset har ikke hatt noen saker til full behandling siden desember 2020.
– Unngå gjengangerfeil
– Det er nok litt tilfeldig, men vi bruker mye krefter på kvalitetskontroll og etikkrøkt i redaksjonen. Dette bidrar forhåpentligvis til at vi unngår enkelte av PFUs gjengangerfeil, sier sjefredaktør i VG, Gard Steiro, til Medier24.
VG var det mediehuset som hadde flest saker til full behandling i 2020, med ni klager.
En av disse endte med kritikk, mens i resten av klagene gikk avisen fri. I årene før hadde avisen henholdsvis fire klager i 2019, tre klager i 2018 og fem klager i 2017.
Men på listen over årets saker i PFU er altså VG helt fraværende. Mediehuset har ikke hatt noen saker til full behandling siden desember 2020.
Avisen har imidlertid blitt klaget inn til PFU i alt 31 ganger i år. 27 av klagene er blitt avvist, to har fått minnelig ordning, og en har blitt behandlet forenklet. I tillegg er en sak foreslått til forenklet behandling til høsten.
Steiro forteller at det har vært klager på avisen i år, men at disse er løst minnelig.
– Det er ikke et mål for oss å bli klaget inn til PFU, men det er heller ikke et mål å ikke havne der. Driver du med kritisk journalistikk, vil du havne i konflikter. Alle store redaksjoner klages inn til PFU med jevne mellomrom.
«Olufsens metode»
– Det er noen klager vi ønsker å få behandlet, hvor vi ser at det kan være presseetisk interessant å få avklaringer. Men vi har ambisjon om å løse mange saker i minnelighet. Når det ikke dreier seg om prinsipper, er det ofte mulig å finne kompromisser, sier Steiro.
– Når noen henvender seg til PFU, mener vi det er vår plikt å lytte grundig til klagerne. De kan ha gode poenger, selv om det ikke er snakk om et presseetisk overtramp fra vår side, fortsetter han.
Tidligere sjefredaktør i VG, Bernt Olufsen, utviklet i sin tid «Olufsens metode», hans måte å komme klagere i møte på, som resulterte i langt færre fellelser i PFU.
Steiro forteller at avisen følger Olufsens tradisjon, og jobber for å ha flere saker med minnelig løsning.
– Det står i statuttene til PFU at man skal forsøke å oppnå minnelig løsning. Det er noe vi tar på alvor. Så når vi mottar klager begynner vi ikke umiddelbart på tilsvar. Vi tar kontakt med klager, og setter i gang en prosess med sikte på minnelig løsning. Selv om vi ikke kommer til enighet, har jeg til gode å ikke lære noe av disse prosessene.