Sjefredaktør og administrerende direktør Gard Steiro i VG.

VG har ikke havnet i PFU i år: – Bruker mye krefter på kvalitetskontroll

VG hadde flest saker til full behandling i PFU i fjor. I år er situasjonen en helt annen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I løpet av første halvår av 2021, har PFU hatt 62 saker til full behandling, i tillegg til de 14 sakene som skal behandles i neste uke.

Men på listen over årets saker i PFU er VG fraværende. Mediehuset har ikke hatt noen saker til full behandling siden desember 2020.

– Unngå gjengangerfeil

– Det er nok litt tilfeldig, men vi bruker mye krefter på kvalitetskontroll og etikkrøkt i redaksjonen. Dette bidrar forhåpentligvis til at vi unngår enkelte av PFUs gjengangerfeil, sier sjefredaktør i VG, Gard Steiro, til Medier24.

VG var det mediehuset som hadde flest saker til full behandling i 2020, med ni klager.

En av disse endte med kritikk, mens i resten av klagene gikk avisen fri. I årene før hadde avisen henholdsvis fire klager i 2019, tre klager i 2018 og fem klager i 2017.

Men på listen over årets saker i PFU er altså VG helt fraværende. Mediehuset har ikke hatt noen saker til full behandling siden desember 2020.

Avisen har imidlertid blitt klaget inn til PFU i alt 31 ganger i år. 27 av klagene er blitt avvist, to har fått minnelig ordning, og en har blitt behandlet forenklet. I tillegg er en sak foreslått til forenklet behandling til høsten.

Steiro forteller at det har vært klager på avisen i år, men at disse er løst minnelig.

– Det er ikke et mål for oss å bli klaget inn til PFU, men det er heller ikke et mål å ikke havne der. Driver du med kritisk journalistikk, vil du havne i konflikter. Alle store redaksjoner klages inn til PFU med jevne mellomrom.

«Olufsens metode»

– Det er noen klager vi ønsker å få behandlet, hvor vi ser at det kan være presseetisk interessant å få avklaringer. Men vi har ambisjon om å løse mange saker i minnelighet. Når det ikke dreier seg om prinsipper, er det ofte mulig å finne kompromisser, sier Steiro.

– Når noen henvender seg til PFU, mener vi det er vår plikt å lytte grundig til klagerne. De kan ha gode poenger, selv om det ikke er snakk om et presseetisk overtramp fra vår side, fortsetter han.

Tidligere sjefredaktør i VG, Bernt Olufsen, utviklet i sin tid «Olufsens metode», hans måte å komme klagere i møte på, som resulterte i langt færre fellelser i PFU.

Steiro forteller at avisen følger Olufsens tradisjon, og jobber for å ha flere saker med minnelig løsning.

– Det står i statuttene til PFU at man skal forsøke å oppnå minnelig løsning. Det er noe vi tar på alvor. Så når vi mottar klager begynner vi ikke umiddelbart på tilsvar. Vi tar kontakt med klager, og setter i gang en prosess med sikte på minnelig løsning. Selv om vi ikke kommer til enighet, har jeg til gode å ikke lære noe av disse prosessene.

Powered by Labrador CMS