Om knappe tre uker arrangeres årets SKUP-konferanse i Tønsberg, og mange av de store mediehusene stiller mannsterke til den gjeve prisutdelingen og konferansen.
Men også mindre lokalaviser tar turen til Tønsberg.
Lokalavisen Innherred stiller med ti personer, nesten hele redaksjonen, når de reiser nedover 1. april.
– Sosialt og faglig
– SKUP arrangeres to uker etter at jeg formelt starter i jobben som sjefredaktør i avisen. Og det er en god anledning til å samle gjengen og reise dit, både for det faglige og det sosiale, sier påtroppende sjefredaktør i Innherred, Espen Leirset, til Medier24.
Han forteller at avisen har fått flere nye ansatte det siste året, og at det også gjorde at det passet godt med en tur.
– Jeg er veldig glad for at vi har midler til dette. Det koser jo å reise dit, men det koster ikke mer enn det vi får igjen i økt inspirasjon og hygge, sier han.
Leirset forteller at det ikke har vært aktuelt å kjøre mer tradisjonell «teambuilding».
– Jeg har ikke trua på teambuilding ei uke i fjellene i Lofoten. Dette er mer teambuilding for oss, og det faller seg naturlig å bruke penger på dette, heller enn en tradisjonell bedriftstur.
– Viktig læring
I år har rekordmange avisredaksjoner sendt inn metoderapport til SKUP-prisen, og rekord i antall lokalaviser, mye grunnet LLA-prosjektet Folkevandringa, med 68 redaksjoner
Innherred har ikke sendt inn metoderapport, men ser på konferansen som god inspirasjon.
– Det er mye viktig læring i SKUP. Naturlig nok er det ikke alt som er rettet mot lokalaviser, og vi har andre prioriteringer enn Aftenposten og VG, men vi har mye å lære av den tenkemåten som SKUP bidrar til.
Leirset legger til at konferansen også er en mulighet for journalistene i avisene å møte andre kolleger.
– Vi har ikke hatt de regionale møteplassene de siste årene, så vi har behov for å møtes, sier han og legger til:
– I tillegg har vi behov for bevise at det er attraktivt å jobbe hos oss, og vise at vi byr på noe ekstra. Vi skal ikke bare være produksjonsarbeidere mandag til fredag.