Ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, ansvarlig redaktør i Dagbladet, Frode Hansen og sosiale medier-ekspert Ståle Lindblad.Foto: Kent Olsen/Endre Simonsen/skjermdump fra NRK
Ekspert advarer mot mindre trafikk fra Google
Sammendrag fra kunstig intelligens kan gjøre søkemotorer overflødig. Nå advarer ekspert mot lavere tredjepartstrafikk.
Mange medier er avhengig av både direktetrafikk og trafikk fra tredjeparter som sosiale medier og søk for å få lesere, men nå kan kunstig intelligens (KI) sette en stopper for sistnevnte.
Sosiale medier-ekspert Ståle Lindblad mener det at selskapene begynner å kombinere språkmodeller og søkemotor er problematisk.
– Det at Google og Bing genererer sammendrag av det du søker på, betyr at jeg ikke trenger å klikke meg inn på artikkelen for å lese slik jeg måtte før. De som har skapt innhold, mister trafikk. Det er en trussel.
Dagbladet blokkerer
Medier24 er kjent med at det er flere i riksmediene som er bekymret for det som kan komme.
Dagbladet sier de følger nøye med på utviklingen av AI drevet søkemotorer som kan oppsummere nyhetsbildet.
– Det er en utvikling vi ikke styrer. Det vi kan jobbe med er innholdssiden og få folk direkte til vår merkevare.
Hansen opplyser at Dagbladet har innført teknisk blokkering av enkelte «skrapere» som henter innhold fra nettsider.
– Det er fordi de ikke skal ta innholdet vårt, sier han og påpeker at de tar løpende vurderinger fremover.
– Kan endre måten
Business Insider referer til en tysk forskningsrapport som viser at KI-generert innhold oversvømmer internett, og fører til at søkemotor-resultatene blir dårligere.
Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, mener man må være oppmerksom på at generativ KI kan endre måten mange forholder seg til informasjonen på internett.
Også han trekker fram KI-drevne søkemotorer som kan oppsummere nyhetsbildet for deg.
– Det er en potensiell fremtid som mediene må forholde seg til, og som kan endre måten mange forholder seg til nyheter på.
Han viser til at det er mange, særlig unge, som bruker søkemotorene for å finne bakgrunnsinformasjon.
– Hvis det blir mer komplisert for brukerne å få opp relevant innhold fra redaktørstyrte medier når de søker etter innhold, så er det potensielt svært uheldig, sier Steiro.
Skal ikke dele ubevisst
Fremveksten av språkmodeller har også skapt utfordringer rundt brudd på opphavsretten.
New York Times gikk til søksmål mot OpenAI og Microsoft.
VG-sjefen er klar på at de ikke helt ubevisst skal dele innhold med de store selskapene.
– Det er fordi vi ønsker kontroll på den utviklingen. Samtidig er vi åpne for samarbeid med selskapene som står bak de store språkmodellene.
Han mener mediene gjør rett i å se på hvilke muligheter som åpner seg med generativ KI.
Schibsted og VG er tungt engasjert i utviklingen av en norsk språkmodell.
– Det er viktig å være bevisst i den utviklingen. Etter min mening er dette et interessant og komplisert spørsmål. Jeg tror dialog med de selskapene som utvikler språkmodellene er svært viktig, for å være med å kunne påvirke utviklingen.
Mindre avhengig av tredjepartsplattformer
VG-sjef Gard Steiro sier han ikke selv er bekymret for om KI vil strupe søkemotortrafikken.
De siste ti årene har VG hatt en bevisst strategi for å ha en direkte relasjon til brukerne, forteller han.
Han forklarer at VG skal være en destinasjon, mer enn å være en distributør av innhold på ulike plattformer.
– Det som skiller VG fra mange andre medier, spesielt internasjonalt, er at vi har hatt en veldig liten andel av trafikken fra tredjeparter, sier Steiro.
Viktigst med direkte trafikk
Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Frode Hansen, forteller at trafikk fra tredjepartsplattformer hos dem har falt over tid.
– Trafikken fra Facebook har ikke vært til å stole på, mens trafikken fra Google har vært noenlunde stabil det siste året, sier Hansen til Medier24.
Etter Googles core update i mars, ser Hansen utfordringer, ikke minst internasjonalt.
– Oppdateringen har fått store konsekvenser for trafikken for mediesidene.
Den synkende andelen av trafikk fra tredjepartsplattformer, viser viktigheten av direkte trafikk, forklarer Hansen.
– Det som er klart er at mediene må belage seg på mindre trafikk fra tredjeparter, og jobbe med den nødvendige direkte trafikken. Dagbladet er i en god posisjon, da vi har største del av sidevisningene våre direkte.
– Sårbar modell
VG-sjefen mener at også distribuering av innhold på tredjepartsplattformer er en sårbar modell for mediene.
– Det kan skje endringer i en policy eller i algoritmene til plattformene, som fører til at man mister mye trafikk. Det er også uheldig til enhver tid å måtte tilpasse de journalistiske prioriteringene og uttrykket sitt til det som foretrekkes av algoritmene.
VG opplever svingninger i trafikken fra Facebook, mens de opplever en økning i trafikken fra andre plattformer, forteller Steiro.
Når det gjelder søkemotorene som Google, så har de enn så lenge ikke merket en stor endring i trafikken.