Gyda Katrine Hesla (NRK Finnmark) og Julie Trulsvik Rasmussen (Rana Blad) fortalte om hvorfor de har valgt journalistkarriere i Nord-Norge.Foto: Endre Simonsen
Pressepodden:
De ble begge rekruttert som journalister til Nord-Norge - dette mener de mediehusene bør gjøre
Gyda Katrine Hesla og Julie Trulsvik Rasmussen valgte begge å flytte fra Sør-Norge for journalistjobb i nord. I Pressepodden live fra Svarte Natta forteller de mer om hvorfor.
(TROMSØ): Medier24 spilte inn en historisk Pressepodden-episode under helgens Svarte Natta-konferanse i Tromsø.
Det er nemlig første gangen en episode spilles inn live - med publikum og på en scene.
Tema for episoden er rekruttering av mediefolk til Nord-Norge.
Gjester er Nina Einem, regionredaktør i NRK Nord og Trond Haakensen, redaktør i iTromsø.
I tillegg deltar Gyda Katrine Hesla, som til daglig er konstituert redaksjonssjef og journalist hos NRK Finnmark, og Rana Blad-journalist Julie Trulsvik Rasmussen.
Hør hele episoden øverst i saken eller der du finner podkast til vanlig
– Kommer ikke utenom lønn
De to sistnevnte har begge flyttet fra Sør-Norge for fast journalistjobb i Nord-Norge.
På spørsmål om hva de mener mediehusene i nord bør gjøre for å rekruttere bedre, har de flere ideer:
– Jeg tror det er viktig å vise at man tilby varierte arbeidsoppgaver, at man har muligheten til å avansere og prøve nye ting, sier Hesla.
– Og selvfølgelig kommer man ikke utenom å snakke om lønn. Det er attraktivt, legger hun til.
Trulsvik Rasmussen savner også mer direkte involvering fra mediehusene.
– Det jeg merket da jeg var student ved Nord Universitet, var at studentene selv har et stort ønske om å få jobbe her i nord. Jeg tror det er viktig at redaksjonene kommer studenter og unge mennesker i møte, sier hun.
– Nord Universitet hadde en egen rekrutteringsdag, og da var det ikke alle redaksjonene som møtte opp. Det synes jeg var veldig trist, for det var godt oppmøte fra studentene, sier Trulsvik Rasmussen.
Hun erkjenner at mediehusene i nord - og særlig NRK - ikke har vært flinke nok.
– Vi i NRK måtte gå oss i selv. Vi har vært en stor aktør, og vært bortskjemte med at NRK i seg selv er en merkevare og et trekkplaster. Det gjorde oss bedagelige i å lyse ut stillinger, forteller hun.
– Med den nedgangen vi har opplevd i søkertall, så har vi måtte jobbe mer aktivt. Med historiefortellingen om NRK i Nord-Norge, og hva vi kan tilby av kompetanseheving og naturopplevelser, sier Einem.
Haakensen er helt enig med sin redaktørkollega, men minner også om et annet moment han mener er viktig:
– Gode folk vil jobbe der hvor det lages god journalistikk. Vi må ikke glemme det produktet man lager, og selge det inn, sier han.
– Får man dyktige folk inn, så er det kanskje det beste rekrutteringstiltaket du kan gjøre. Gode folk ønsker å jobbe med andre gode folk, sier Haakensen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no