Han leder mediegiganten som omsetter for 10 milliarder, har 8.000 ansatte (2.000 journalister) og drøyt 200 titler og merkevarer.
Men administrerende direktør, Anders Eriksson, i Bonnier News, følger vel så nøye med på hva som skjer utenfor Sverige.
Som når konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media uttalte til Medier24 at Sverige har høy prioritet for nordmennene fremover.
– Ja, vi kommer til å se en del av investeringene rettet mot å styrke posisjonene våre i Sverige, sa hun forrige måned.
– Havnet litt i skyggen
Svenske Eriksson sier til Medier24 at det blir interessant å se hva de kommer til å foreta seg.
– Vi har ikke noe imot konkurranse, sier han.
Han har selvfølgelig fått med seg at Schibsted er splittet i to, noe han anser som klokt.
– Jeg tror at Schibsted News Media havnet litt i skyggen i selskapet. Det har vært en motvilje å investere i media, sier han.
Utenfra oppfatter han det som at Schibsted har forsøkt og jobbet med å utvinne synergier mellom Marketplaces og mediesiden.
– Det finnes nok en del synergier, også på datasiden, men det har kanskje ikke vært så enkelt.
– Det er nok noen ulemper med å splitte opp, men jeg tror ikke det er så omfattende synergier man vil savne.
Selv tror han ikke Bonnier vil merke splitten noe særlig i Sverige.
– Det innebærer nok en ulempe på annonsemarkedet og på datasiden; at de ikke lengre har mulighet til å jobbe med hele økosystemet. Men jeg tror ikke den ulempen er så stor. På den andre siden blir det et økt fokus, men hva det vil lede til er vanskelig å spekulere i.
Ikke eneste
Schibsted Media er ikke de eneste nordiske som er inne i Sverige. JP/Politikens Hus med Watch Medier er i ferd med å etablere seg, og Polaris Media har Stampen. I tillegg samarbeider Bonnier News Local med norske Amedia i Sverige.
Selv har Bonnier en stor posisjon i Danmark med Børsen og Bonnier Publications, men liten i Norge, med noen få nisjemedier.
– Vi driver på med vår virksomhet og utvikler den. Vi er sterke på det svenske markedet, med forretnings- og bransjemedier. Det vil vi fortsette å satse på, uansett om Watch Media etableres eller ikke, sier han om de vil svare på konkurransen.
– De kommer til å være en liten aktør på markedet, selv om de lykkes godt, sier han om Watch Media-satsingen FinansWatch.
Han opplyser at forretningsavisene i Sverige omsetter for over en milliard.
– Selv om de klarer å etablere seg og lykkes godt, og skaper nye nisjer og posisjon, så vil de fortsatt være en relativt liten spiller sammenlignet med Bonnier, sier Eriksson, og legger kjapt til:
– Men all konkurranse er konkurranse, så vi kan ikke slå oss til ro på noe sett.
Åpner for dypere samarbeid
I Sverige samarbeider norske Amedia med Bonnier News Local om lokalmedier. Eriksson er ikke avvisende på spørsmål om videre ambisjoner i Norge eller Danmark.
– Vi er interessert i å utvikle oss og vokse på om det oppstår muligheter, sier han.
I Danmark er de et av de største mediehusene, mens i Norge har de bransjemedier som Estate Media, NHI og Dagens Medisin.
– Det er klart at det hadde vært gøy å gjøre ytterligere ting der, men markedet har konsolidert mye. Det er mer partnerskap vi søker, forklarer han.
Han trekker fram partnerskapet med Amedia, som han kaller et bra samarbeid.
– Det vil i så fall være å utvikle det som kunne vært interessant, sier han og trekker fram tekniske løsninger som Amedias innlogging som hypotetiske samarbeid.
– Jeg har tro på nordisk samarbeid av ulike slag, slår han fast.
– Kan Bonnier gå inn i et samarbeid med Amedia i Norge?
– Ja, det er det vel ingenting som hindrer, men det finnes ingen diskusjoner eller planer om det, sier han, og fortsetter:
– Men vi har et samarbeid om svenske lokale medier. Det kan finnes muligheter for å fordype det samarbeidet, men hvordan det vil se ut vet jeg ikke.
Ser muligheter
Bonniers største utfordring - og mulighet - er ifølge Eriksson knyttet til kunstig intelligens og utvikling av det.
Han mener det er muligheter i form av økt produktivitet, men også produktutvikling, innovasjon og personalisering.
– Samtidig finnes det mange utfordringer med potensielt nye aktører og «disruption» i markedet; at det blir nye spilleregler.
Å velge hvilke områder det skal satses på og investeres i for å være i forkant er også en utfordring han peker på.
Men selv ser de ikke på å kjøpe noe, men heller å utvikle egne ting.
– Men man vet ikke. Senere kan det dukke opp selskaper som har gjort ting som er interessante og som man kunne tenke å kjøpe, men akkurat nå tror jeg ikke det finnes noen slike.
Ambisjonen er uansett klar; Bonnier vil vokse, spesielt digitalt.
– Bonnier er Nordens klart største nyhetsmedieaktør. Det vil vi fortsette å være, sier han.
Han ser fortsatt muligheter i å vokse med nyhetsjournalistikk, både nasjonalt, lokalt og i nisjemedier.
Men om de vil gjøre som Schibsted, som vil satse mer på sport og underholdning, er han mer usikker på.
– Vi satser en del på sport, men om vi satser på underholdning vet jeg ikke om vi kommer til å fordype oss mye i. Vi er nok fortsatt mer fokusert på nyheter og feature, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no