Hun beskriver de første to og en halv månedene i sjefsstolen som en overveldende følelse.
Men Valland er klar på at det er en overveldende følelse av den gode sorten, og som hun motiveres av.
Hun forteller at rollen krever at man er involvert i det aller meste som skjer og man skal ha et helhetsperspektiv som krever mye av en.
– Det er mange hensyn å ta, samtidig som at alt henger sammen med alt. Jeg motiveres av å få lov til å tenke helhetlig på vegne av hele BA, samtidig som jeg lærer utrolig mye av alle de dyktige folkene rundt meg, Valland til Medier24.
– Det er litt sånn: hva kan vi få til sammen på denne skuten her, og så kjører vi på. Mulighetene er ganske formidable, så vi må prioritere, legger hun til.
7000 nye abonnenter
Og nettopp fart har BA-skuten når det gjelder antall nye abonnenter.
– Veksten forteller meg at vi har en sterk posisjon i Bergen. Samtidig erkjenner jeg at BT er større enn oss, så det er kanskje litt heftigere for dem å vokse med samme fart som BA.
Men Valland er klar på at farten på BA-skuten kan bli enda høyere, og varsler et klart mål for avisen.
– Hele huset har lagt en solid strategi som forplanter seg i et overordnet mål om å nå 35.000 abonnenter innen utgangen av 2025. Det er et hårete mål og tilsier en ganske kraftig vekst, men vi tror at vi kan klare det, sier en engasjert Valland.
For å nå målene trekker Valland frem at avisen har tro på journalistikken de leverer skal gi avisen farten den trenger.
– Vi har vært nyhetsledende og har satt dagsorden i en rekke viktige saker. Samtidig ser vi at treffer bredt med de journalistiske prioriteringene våre, noe som er et mål for oss. BA er byens lokalavis, og det er en posisjon vi dyrker.
– BA har et stort potensiale
I fjor høst ansatte BA Sølve Rydland som avisens første politiske redaktør.
Det var Valland selv sitt ønske da hun fikk jobben.
– Det var noe jeg visste at jeg ønsket å få på plass raskt. BA er en råsterk nummer to-avis i Bergen, men vi manglet kommentarjournalistikken. For meg er det en nødvendig komponent i en avis på størrelse med BA. I tillegg var det ønsket internt. Jeg er glad for at vi har gjort dette løftet for meningsbrytningen i byen og at Sølve allerede gønner på.
Valland trekker også frem synligheten til BA i Bergen, og lenken mellom det journalistiske og det kommersielle som hun ønsker å utvikle videre.
Hun er mener det til syvende og sist handler det om hvordan de presenterer innholdet, både for eksisterende og potensielle abonnenter.
– Der tror jeg BA har et stort potensiale. Vi trenger ikke bytte ut store komponenter, for denne maskinen fungerer veldig godt, men jeg tror vi gjør lurt i å tenke mer helhetlig og langsiktig rundt hvordan vi fremstår og hva vi prioriterer.
– Selv om dere har god fart på båten nå, så må dere få opp farten for å nå 35.000 innen to år?
– Det er ikke slik at vi valgte dette tallet tilfeldig. Det er et rimelig velfundert tall, svarer Valland.
Hun påpeker at de har data på at markedet de opererer i er langt større enn antall abonnenter i dag.
– Daglig vet vi at BA når veldig mange mennesker. Selv om ikke alle er abonnenter, så vet vi at BA har mulighet til å lage et så attraktivt produkt som mulig slik at de velger å bli betalende lesere.
– Du er ikke redd for at det å gå ut med dette tallet nå vil slå tilbake på deg i 2025?
– Det kan godt hende. Men vi kan ikke la være å ha ambisjoner fordi vi er redde for at det ikke vil gå. Det er gøy å være ambisiøs, svarer Valland.