På bildet er Bergensavisens vaktsjef Svein Rune Kjøllesdal, breakingjournalist Marthe Hjelmeland Losnedal, sjefredaktør Guro Valland og vaktsjef Emilie Gundersen.
Fra venstre: Vaktsjef Svein Rune Kjøllesdal, breakingjournalist Marthe Hjelmeland Losnedal, sjefredaktør Guro Valland og vaktsjef Emilie Gundersen.

Bergensavisen har fått nytt design

Amedias nye pilotprosjekt er rullet ut til BA. Oppussingen er i gang.

Publisert Sist oppdatert

I juni skrev Medier24 om Amedias plan for lanseringen av tre nye design til de over hundre avisene i konsernet. Frem til nå har avisene delt samme layout.

Tirsdag denne uken ble Bergensavisen (BA) konsernets første avis som fikk teste ut designet «Frekk og freidig», skriver Amedia i en pressemelding.

Guro Valland, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i BA, kaller det et stort og etterlengtet løft for avisen.

– Vi er allerede blitt veldig glade i Frekk og freidig, som passer godt med avisens tabloide profil, sier Valland.

Til Medier24 sier sjefredaktøren at hun håper fronten vil gi brukerne en bedre opplevelse.

– Det å få en ny front er utrolig viktig for BA, spesielt med tanke på posisjoneringen vår i Bergen.

Bilde av Bergensavisens nye design, ved siden av det forrige.
BAs nye front til venstre, og den gamle til høyre.

Valland i BA påpeker at det har oppstått humper på veien, men at de blant annet har fått en egen chat med utviklerne i konsernet for å fikse problemer som oppstår.

Pilotprosjektet med BA er en del av et større arbeid for å øke visuelt mangfold på avisene, skriver Amedia i pressemeldingen.

Ambisjonen er at alle Amedias aviser skal få nytt utrykk i løpet av året. Avisene skal få mulighet til å velge mellom tre uttrykk.

De tre ulike designene skal gjenspeile ulike avisdesigntradisjoner:

  • Tabloidtradisjonen. Dette designuttrykket beskrives som «Frekk og freidig».
  • Et moderne uttrykk. Dette designuttrykket beskrives som «Ryddig og rolig».
  • Et mer klassisk, tradisjonelt avisdesign. Dette designuttrykket beskrives som «Trygg og tradisjonell».

Amedia varsler at flere aviser skal få delta i pilotprosjektet fremover.

– Vi gleder oss masse til å se avisene i ny drakt, sier UX-designer og fagleder design i Amedia Utvikling, Linda Haugen, som påpeker at nettavisene kontinuerlig er i utvikling.

Powered by Labrador CMS