Tirsdag denne uken ble Bergensavisen (BA) konsernets første avis som fikk teste ut designet «Frekk og freidig», skriver Amedia i en pressemelding.
Guro Valland, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i BA, kaller det et stort og etterlengtet løft for avisen.
– Vi er allerede blitt veldig glade i Frekk og freidig, som passer godt med avisens tabloide profil, sier Valland.
Til Medier24 sier sjefredaktøren at hun håper fronten vil gi brukerne en bedre opplevelse.
– Det å få en ny front er utrolig viktig for BA, spesielt med tanke på posisjoneringen vår i Bergen.
Valland i BA påpeker at det har oppstått humper på veien, men at de blant annet har fått en egen chat med utviklerne i konsernet for å fikse problemer som oppstår.
Pilotprosjektet med BA er en del av et større arbeid for å øke visuelt mangfold på avisene, skriver Amedia i pressemeldingen.
Ambisjonen er at alle Amedias aviser skal få nytt utrykk i løpet av året. Avisene skal få mulighet til å velge mellom tre uttrykk.
De tre ulike designene skal gjenspeile ulike avisdesigntradisjoner:
Tabloidtradisjonen. Dette designuttrykket beskrives som «Frekk og freidig».
Et moderne uttrykk. Dette designuttrykket beskrives som «Ryddig og rolig».
Et mer klassisk, tradisjonelt avisdesign. Dette designuttrykket beskrives som «Trygg og tradisjonell».
Amedia varsler at flere aviser skal få delta i pilotprosjektet fremover.
– Vi gleder oss masse til å se avisene i ny drakt, sier UX-designer og fagleder design i Amedia Utvikling, Linda Haugen, som påpeker at nettavisene kontinuerlig er i utvikling.