Journalist Kine Tømmerdal i Nidaros er ikke fornøyd med Trondheim kommunes behandlingstid på innsynskrav.

Nidaros-journalist slakter kommunens innsyns­behandling: – Altfor dårlig

– Vi opplever at situasjonen er ekstraordinær, svarer Trondheim kommune, som mener de har innført gode tiltak for å bedre situasjonen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nidaros-journalist Kine Tømmerdal er svært misfornøyd med Trondheim kommunes behandling av hennes innsynskrav.

I en e-post Medier24 har fått tilgang til ber kommunen nemlig om minst to måneders behandlingstid grunnet ferieavvikling og «stor pågang».

– Det er provoserende, ikke akseptabelt og brudd på offentlighetsloven. Jeg hadde forstått om det var litt slingringsmonn fra det loven sier om svar på tre virkedager, men dette synes jeg er altfor dårlig, sier Tømmerdal til Medier24.

Kravet om svar innen tre virkedager står ikke eksplisitt formulert i offentlighetsloven. Der står det at et krav «skal behandles utan ugrunna opphald».

Dette har i praksis vært forstått som 1-3 arbeidsdager, ifølge Regjeringens veileder for behandling av innsynskrav. I offentlighetslovens paragraf 32 fastslås det at dersom det tar mer enn fem dager å besvare et innsynskrav, regnes dette som et avslag.

– Det har jo vært ferie - og koronapandemien er fremdeles over oss. Hva synes du er rimelig svartid?

- At innsynskrav ikke kan behandles i nærmeste fremtid på grunn av ferieavvikling eller stor pågang, er ingen holdbar grunn. Offentlighetsloven gir ingen hjemmel for å unnta et dokument fra innsyn med en slik begrunnelse. For oss journalister er informasjon viktig og mange saker er tidskritiske, sier Tømmerdal.

– To måneder er drøyt

Tømmerdal mener en konsekvens av behandlingstiden er at viktige saker i kommunen ikke ettergåes, hvilket hun ser på som et demokratisk problem.

- Derfor er det også viktig at Trondheim kommune tar denne kritikken på alvor. Jeg forventer at ansatte gis god opplæring og at det er rutiner på plass som sørger for at offentlighetsloven ivaretas og følges i en så viktig offentlig instans.

Tømmerdal retter også følgende spørsmål til kommunen:

– De bruker to måneder på å finne et dokument som ikke trenger å være på mer enn én side. Hvorfor er det slik? Hva gjør kommunen for at det ikke skal være slik, og hvilke rutiner har de?

På spørsmål om hvilke pressmidler hun som journalist har å bruke mot kommunen når innsynskravene lar vente på seg, svarer Tømmerdal:

– Vi kan enten klage til kommunen selv eller til Sivilombudsmannen, eller det kan opprettes en eventuell dialog mellom sjefsredaktøren og kommunen. Det er gjentatte ganger gitt kommunen tilbakemelding om treg saksbehandlingstid tidligere, uten at de gjør noe for å bedre dette.

Nidaros-journalisten ser på innsynsretten som et viktig arbeidsverktøy i hverdagen.

Derfor mener hun praktiseringen av offentlighetsloven bør diskuteres bredt.

– Det får ingen konsekvenser for kommunene at de er sent ute. Dette bør det sparkes i gang en debatt om. Å ta ferie er lov, men en svartid på to måneder er drøyt.

– Ikke til å unngå kø

Byarkivar i Trondheim kommune, Unn Elisabeth Huse, er forelagt kritikken fra Tømmerdal.

Huse understreker at kommunen er opptatt av å legge til rette for offentlighet, og at de vier stor oppmerksomhet til dagens utfordringer.

Situasjonen har imidlertid vært vanskelig å håndtere for kommunen de to siste årene. Både pandemien og etableringen av Nidaros har ført til stor vekst i antall innsynsforespørsler, ifølge byarkivaren.

Hun viser til at kommunen mottok 429 offentlige innsyn i første kvartal 2020, og 1106 innsynsforespørsler i samme periode i år.

Enkelte forespørsler kan være svært ressurskrevende, og Huse nevner som eksempel et innsynskrav som akkurat er ferdigstilt og som alene har krevd ett ukeverk å kvittere ut.

– Nidaros alene står for 700 av forespørslene av de 1106 forespørslene i første kvartal, og det sier noe om veksten som følger med en ny medieaktør. Selv om kommunen har omdisponert ressursene sine, er det ikke til å unngå at det oppstår kø. Forespørsler som kun består av dokumenter på én side, havner i samme kø, sier Huse til Medier24.

Byarkivaren forteller at kommunen har iverksatt et eget innsynsprosjekt der det jobbes med forskjellige alternativer for å korte ned behandlingstiden, og at de også bruke ett årsverk på en ny stilling knyttet til behandlingen av innsynskrav.

– Mange instanser har hyret inn midlertidig ansatte for å ha kapasitet til å håndtere ekstraarbeidet koronapandemien har medført. Hvorfor gjør ikke dere det samme?

– Vi har omdisponert ressurser og iverksatt et innsynsprosjekt. Det er et midlertidig tiltak. I tillegg vil vi styrke bemanningen permanent med et nytt årsverk. Jeg mener at vi absolutt har gjennomført tiltak.

– Situasjonen er ekstraordinær

– Kine Tømmerdal kaller den lange behandlingstiden for et demokratisk problem. Kan kommunen leve med det?

– Vi opplever at situasjonen er ekstraordinær, med den sterke økningen i antall forespørsler. Det er dog vanskelig å se for seg hvilke andre tiltak kommunen skulle iverksatt. Det er ikke lenge siden vi mottok 136 forespørsler på en dag, som er en «all time-high».

– Vi har gjennomført mange tiltak, og vil gjennomføre flere om det skulle være nødvendig.

På spørsmål om hvorvidt Trondheim kommune i løpet av året vil være i stand til å kvittere ut innsynskrav innenfor tiden som offentlighetsloven krever, svarer Huse:

– Det er det vanskelig for meg å svare på. Som nevnt har vi hatt enkelte innsynskrav som alene har krevd et ukeverk å levere. Det vil ta tid å ta unna køen som har oppstått og om det høye antallet forespørsler vedvarer vil det ikke være enkelt å nå målet.

– Det kan være vi må ha en enda bedre dialog med mediene om hvordan vi kan hjelpe hverandre, og om innsynskravene kan bli enda bedre formulert. Det ønsker vi, sier Huse.

Powered by Labrador CMS