Nettavisens podkast Sesongkortet har gjort et byks på lytterlista hos Podtoppen.no denne uka.
Nettavisens podkast Sesongkortet har gjort et byks på lytterlista hos Podtoppen.no denne uka.

SKRÅBLIKK:

Topplasseringen i Ukas beste kan ingen ta fra dere, Nettavisen!

«Majoriteten av lyttingene må komme fra Nettavisens egen plattform», skriver Marius Thorkildsen om podkasten Sesongkortet. Ellers vanker det pris til best-kledde-redaktør og verdensrekord i Ukas Beste.

Publisert Sist oppdatert

Presisering, søndag kl.10:49: I denne artikkelen står det at Nettavisen hadde 460 000 lesere forrige uke. Det riktige er at dette er gjennomsnittstall per dag, ikke totale lesere for hele uken. Tallet er kun de som har lest via mobilen. Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen svarer Thorkildsen her.

Ukas beste garanterte HELT RIKTIGE lyttertall

Nettavisens podkast «Sesongkortet» har denne uka fått mye oppmerksomhet på Twitter. Hovedårsaken til dette er at podkasten, nærmest ut av ingenting, har blitt én av Norges største podkaster ifølge de offisielle lyttertallene til Podtoppen.no. Et faktum som flere i Medie-Norge ser ut til å stusse på.

Noen som har stusset spesielt mye er VG-huset og deres profiler Martin Sleipnes og Mads Hansen. Begge har tatt til Twitter for å påpeke at tallene til Sesongkortet virker oppblåst.

Til Journalisten.no sier lydansvarlig i Nettavisen Anders Høglund at de sjekker opp tallene, men at de inntil videre antar at tallene stemmer.

– Vi har blitt gjenstand for mye oppmerksomhet, men har ikke funnet noen tekniske feil, sier Nettavisen-lydsjefen.

Dette virker som en litt rar holdning da det virker ganske åpenbart at tallene er feil. Ser man på topplistene til de største podkastdistributørene, Apple og Spotify, ligger Sesongkortet på henholdsvis 15. og 45. plass.

Hos Podplay ligger Sesongkortet på 81. plass. I og med at Podtoppen skal være basert på tallene fra disse listene så er det merkelig at man ikke er høyere opp på noen av dem.

Ergo må majoriteten av lyttingene komme fra Nettavisens egen plattform. Til sammenligning viser tallene til Mediebedriftenes Landsforening at Nettavisen hadde 460 000 unike besøkende forrige uke. Med over 170 000 lyttere på Sesongkortet innebærer dette at 38 prosent av Nettavisens besøkende lyttet til podkasten forrige uke, i praksis så vil vel dette bety at 100 prosent av de som leser sportsinnhold på Nettavisen, også hører på podkasten. Dette er enten en av tidenes mediesuksesser, eller en god gammeldags teknisk feil.

Topplasseringen i Ukas beste kan imidlertid ingen ta fra dere, Nettavisen. Gratulerer!

Ukas beste verdensrekord

Det er ikke bare Nettavisen som jakter på store tall, også Romerikes Blad har denne uka satt uventede rekorder. Fra mandag klokken 12:00 til tirsdag klokken 21:00 gjennomførte nemlig sportsleder i avisen, Morten Svesengen, et 33 timers sammenhengende intervju med Sportssjef i Lillestrøm Sportsklubb Simon Mesfin.

Formålet med intervjuet var å slå verdensrekorden, satt av VGs Mads Andersen og Hans Olav Lahlum i 2013. Dette lyktes de med, og Svesengen kunne fortelle til Medier24 etter intervjuet at han kunne holdt på mye lenger.

For meg viser dette at den økonomiske mediekrisen endelig er avblåst. Hvis man som en relativt begrenset lokalavisredaksjon kan benytte ressurser på rekordforsøk, kan jeg ikke annet enn å konstatere at det ikke lenger er for lite ressurser i norske redaksjoner.

Det er noe fint med at dette forrige gang ble gjennomført i 2013. Dette var en tid hvor mediene fortsatt tjente godt med penger på både papiravis og nettannonser, og når ting går godt så kan man lene seg tilbake og gjerne sette en rekord eller to.

Så gratulerer både til Romerikes Blad og mediebransjen generelt sett!

Ukas mest høytidelige oppsigelse

Alle ting har en ende, også jobben som sjefredaktør i Lofot-Tidende. Denne uken kunne Medier24 melde at redaktør Kent Roar Nybø forlater Lofoten og reiser hjem til Rogaland. Det er imidlertid ikke dette Nybø får pris for.

Illustrasjonsbildet i saken er nemlig av Nybø i smoking. Det er uvisst om dette er journalistens eller den avtroppende redaktørens valg, men uansett så gir det en særdeles classy avslutning på arbeidsforholdet.

Jeg applauderer det, og håper at vi får mange flere saker med folk i smoking. Jeg håper jo også innerst inne at dette egentlig er arbeidsantrekket til Nybø, og at i så fall neste redaktør også vil plukke opp smokingen/ballkjolen og fortsette tradisjonen.

Lykke til i Rogaland, og gratulerer masse med pris!

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS