Pål Nisja-Wilhelmsen påpeker en faktafeil i Ukas Beste.

MENINGER:

Når skal mediefolk lære seg tall?

«Ingenting bør selvfølgelig stå i veien for en god humoristisk kilevink.», skriver Pål Nisja-Wilhelmsen i svar til Marius Thorkildsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Jeg leser ukentlig spalten til Marius Thorkildsen som oppsummerer medieuken med et herlig skråblikk. Denne uken er hovedpoenget podkasten til avisen jeg jobber i.

I raljeringen over lyttertallene til podkasten skrives det at Nettavisen hadde 460 000 lesere sist uke. Tallet, alene, er korrekt. Nettavisen hadde 460 000 lesere i snitt basert på målemetoden som brukes her. Daglig. På kun mobil.

Ingenting bør selvfølgelig stå i veien for en god humoristisk kilevink. Problemet blir bare at det ikke betyr 38 prosent av Nettavisens lyttere hørte på Sesongkortet. Om vi setter til side at den ene tellemetoden er korrekt eller ei, så er det riktige at 38 prosent av det daglige snittet av totalt antall lesere på Nettavisen hørte på Sesongkortet.

Poenget med at alle som leser sport hos Nettavisen da hørte på Sesongkortet faller selvfølgelig litt bort, men prosenten var sjokkerende riktig i sportslesere. 35 prosent av Nettavisens lesere sist uke leste en eller flere sportssaker.

For ordens skyld, rundt 2,2 millioner var innom Nettavisen sist uke.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS