Ansvarlig redaktør og daglig leder i Vennesla Tidende, Christopher JohansenFoto: Kristine Sterud
Rekruttering blir stadig mer krevende for små aviser: – Vi må gjøre oss mer sexy
Forrige gang Vennesla Tidende-redaktøren la ut en ny stilling, fikk han bare to kvalifiserte søkere. Rekruttering av nye journalister til de små avisene er en stadig større utfordring, viser ny undersøkelse.
(VENNESLA): De to siste årene har Vennesla Tidende måtte søke etter og ansette nye personer flere ganger. Nå søker avisen igjen ny journalist og er spent på reaksjonene.
– I rekrutteringen hadde vi fem søkere. To av dem var kvalifiserte til å jobbe som journalist, med relevant bakgrunn og utdannelse, sier redaktør Christopher Johansen til Medier24.
Han har jobbet i bransjen siden 1997, og merker stor forskjell på søkertallene før og nå. Johansen er også varamedlem til styret i Landslaget for lokalaviser (LLA).
– Jeg har rekruttert mange i årenes løp, men søkerbunkene blir stadig mindre, og stadig færre som er kvalifisert til å jobbe i en lokalavis, sier han.
Ikke unikt for Vennesla Tidende
I en undersøkelse gjort av LLA, svarer 77 prosent av mediehusene at de synes det er blitt vanskeligere å få kvalifiserte søkere de siste tre årene.
Det er 61 lokalaviser som har svart på spørsmålet.
– Jeg vet ikke hva som har skjedd, kanskje mange journalister har penset seg inn på den voksende kommunikasjonsbransjen, sier Johansen.
Det tror også generalsekretær i LLA, Tomas Bruvik, er en av årsakene.
– Også er det en generell problemstilling at det er vanskeligere å få folk til å bosette seg i distriktene. Vi ser at i byene er det sterkere konkurranse og mediehusene der tar mange, sier han til Medier24.
– Er bekymret
Bruvik sier de er bekymret for at små mediehus ikke får kvalifiserte søkere.
Nylig pratet han med en lokalavis som ikke hadde fått noen søkere fire dager før fristen.
Til slutt hadde de to personer på intervju.
– Vi er bekymret for kvaliteten, og at man i det hele tatt får journalister. Vi ønsker best mulig lokalaviser, og da er det jo en fordel med kvalifiserte søkere som kan journalistikk, sier han.
Begge tror også lokalavisene må være tidligere på ballen på universitetene og høyskolene.
– De større mediehusene er nok flinkere til å komme på banen og markedsføre seg selv. De lokale, mindre mediehusene kommer til kort og er ikke frampå nok, sier Johansen i Vennesla Tidende.
Har ikke ressursene
– Det er jo et tankekors, at Vennesla Tidende bare ligger 15 minutter unna en av de viktigste institusjonene for journalistikk, sier Johansen og sikter til NLA Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand.
Likevel er det utfordrende for små avishus å være mer frempå enn å bare sende ut stillingsannonser tror han.
Han peker på NRK, VG og Fædrelandsvennen som gode til å rekruttere.
– Det er jo krevende. Du skal ha tid til å selge inn en god pakke. For mindre mediehus, slik som Vennesla Tidende, vi har mer enn nok med å tilfredsstille lesere og opprettholde trafikken vår, sier han.
Derfor tror han både lokalaviser og landslaget må fortsette å fremsnakke det å jobbe i lokalavis.
– Vi må gjøre oss selv mer sexy rett og slett, også må man i større grad bevisstgjøre journalister om at det kan være kult å jobbe i lokalavis, sier han.
Bruvik sier problemet ikke har noen «quick-fix», og at de søker om innovasjonsstøtte for å jobbe videre med tematikken.
– En hel bransje må samarbeide om å prate om hvor bra det er å starte karrieren sin i lokalavis, og vi trenger også redaktørene i større mediehus til å si at slik kompetanse er attraktivt.
«Gønnet på» til Sørlandet
Journalist og nettansvarlig i Vennesla Tidene, Per-Øyvind Nordberg, er fra Oslo og jobbet noen år på Østlandet før han havnet i Vennesla.
– Jeg studerte her nede og har store deler av mitt voksne nettverk her. Jeg traff ei fra Sørlandet. Så da muligheten bydde seg her i Vennesla Tidende var det bare å «gønne på».
Han fremsnakker gjerne det å jobbe lokalt. Fra første april bytter han lokalavis, og starter i Grimstad Adressetidende.
– Mange er nok ikke klar over hvor mye lokalaviser som finnes i landet og mulighetene. Og hvor gøy det kan være. Du kommer tett på folk, og det gjør man ikke alltid i rikspressen. Det er veldig lærerikt, og man får gjort mye variert, sier Nordberg.
Liten redaksjon
De er tre journalister og en skrivende redaktør i Vennesla Tidende.
I gjennomsnitt har de 30.000 sidevisninger og 6000 unike brukere i døgnet. Papiravisen kommer ut hver tirsdag og fredag.
I desember kom også redaksjonens nyeste tilskudd på plass.
– Man trenger bare én god kandidat for å lykkes med en ansettelse. Og vi har hatt det de to siste gangene, sier Christopher Johansen.
Nå er han i en ny prosess for å ansette en journalist, og er spent på responsen.