Sjefredaktør i 730.no Janne Monsen Tveit, journalist Suzie Moslet og kommersiell leder, Yasmine Massfih.Foto: Endre Simonsen
730.no når millioner på sosiale medier: – Vi har knekt koden
Popkultur-nettavisen 730.no når millioner av unge og unge voksne lesere gjennom sosiale medier. Men de innrømmer at det er skummelt å bli for avhengig av tredjepartsplattformer.
Medier24 besøker den unge redaksjonen som holder til i et lite kontor i et større kontorlandskap i Oslo.
Moslet, som selv enda ikke har fylt 20 år, tror en del av grunnen for at 730.no treffer så mange unge ligger i den tette kontakten de har med leserne via sosiale medier
Samtidig har de korte og lette nyhetsoppdateringer om populærkultur fra både Norge og utlandet, samt dekning av temaer som unge bryr seg om.
– På grunn av sosiale medier er det blitt vanlig for unge mennesker å være veldig opptatt av et bilde av Kim Kardashian, og i neste øyeblikk snakke mye om Black Lifes Matter. Ting går veldig fort, og jeg tror 730 speiler det, sier Moslet.
– Vi har knekt koden
I tillegg til trafikkrekorden på sin egen nettside, opplevde 730.no å nå ut til over 2,5 millioner brukere på sosiale medier den samme uken.
Sjefredaktør Janne Monsen Tveit er klar på at sosiale medier er veldig viktige for dem.
– Det er fint for oss å bruke sosiale medier til å dekke ting vi kanskje ikke rekker å skrive en artikkel om. Vi deler for eksempel kortere nyheter på Instagram. Også er den en måte å få leserne over på nettsiden vår, sier Tveit til Medier24.
Hun får støtte fra kommersiell leder, Yasmine Massfih.
– Vi har knekt koden. Mange unge føler at de ikke trenger å lese nyheter fordi de får nok på Instagram. Vi er gode på å nå unge voksne, og det er det mange av kundene våre også vil, sier Massfih.
Moslet tror sosiale medier-strategien til 730.no gjør at de unge leserne får en større tillit til nyhetsnettstedet.
– Jeg tror mange unge ser på 730 som en genuin plattform fordi at vi ikke bare poster ting som handler om vår egen nettside. Mange andre medier bruker Instagram kun for å «tease» sakene sine, sier Moslet og legger til:
– Men noen tror at 730 kun er en Instagram-konto, og har ikke fått med seg at vi er en nettavis, ler hun og påpeker at lesertallene også er gode.
– Kan man bli for avhengig av sosiale medier?
– Ja, det er selvfølgelig kjempeskummelt at en god del av trafikken kommer fra Instagram og Facebook. Skulle de forsvinne så vil det være et problem, svarer sjefredaktør Tveit.
– NRK kunne hatt noe å lære av 730
Samtidig viser hun til et eksempel hvor Instagram-kontoen deres med nesten 150.000 følger var nede, men trafikken på 730.no holdt seg stabil.
– Vi har også mange som går inn på nettsiden direkte. Men vi skulle selvfølgelig ønske at vi var helt uavhengig.
Hun får støtte fra journalist Moslet, som selv lesere nyheter stort sett fra sosiale medier.
– Man må være der ungdommene er. Hvis man kun hadde vært et nettsiden, så tror jeg det hadde virket utdatert, sier Moslet.
– Det er nok kloke tanker bak det. Jeg synes det er modige at de tør å ta slike beslutninger, svarer Tveit.
– Jeg tror absolutt at NRK kunne hatt noe å lære av 730, og jeg mener vi er litt undervurdert i Medie-Norge med den rekkevidden vi har på sosiale medier, skyter Moslet inn.
730.no er ikke en del av Norsk Redaktørforening (NR), og er dermed ikke forpliktet til å følge Vær Varsom-plakaten (VVP).
– Hvordan forholder 730.no seg til VVP?
– Vi følger og er bevisste på VVP, selv om vi ikke er med i NR. Jeg føler at vi ofte er ekstra varsomme på ting. Det er mye på grunn av målgruppen, svarer sjefredaktør Tveit.