(BERGEN): Ansvarlig redaktør i VG Gard Steiro var invitert til Nordiske Mediedager i Bergen for å fortelle om VGs metode.
VG er landets desidert største avis på nett og mobil, også blant dem under 30 år. De ferskeste tallene fra Kantars medieundersøkelse viser at VG når 43 prosent av de under 30 år på nett.
Samtidig var VG-sjefen klar på at det ikke er noen automatikk i at det vil fortsette.
– Disse tallene uroer oss. Vi har kommet godt i gang for å forstå de unge, men vi har en lang vei å gå, sier Steiro fra scenen i Bergen.
Må være i øyehøyde med brukerne
Avishuset bruker mye tid på å forstå hvordan brukerne opplever VG og for å skaffe seg innsikt i utvikle seg videre.
Dette medfører til mye kjeft, særlig fra de unge, ifølge VG-sjefen.
– Måten vi presenterer nyheter i dag, fungerer ikke for dem. De får ikke oversikt og opplever ikke oss som relevante. For å være relevante, må vi være i øyehøyde med brukerne våre.
– Optimalisert for menn på min alder
Steiro er klar på at VG ikke kun må engasjere de unge på sosiale medier, men også på deres egne plattformer.
Hvis ikke vil journalistikken forvitre, forteller han og peker på hvem som er mest fornøyd med måten nyheter blir presentert på i dag.
– VG i dag er optimalisert for menn på min alder. Men det vi leverer i dag, er ikke på langt nær godt nok for kvinner født etter 2000. De kjenner ikke verden uten smarttelefon og lever sitt liv på internett.
– Om vi ikke forstår det, vil VG svekkes etter hvert, legger han til.