Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø

Nær 20 prosent økning i kvinnelige redaktører de siste fem årene: – Har tatt tid

På fem år har antallet kvinnelige redaktører i Norsk Redaktørforening økt med 42. – Mediehusene har over tid blitt flinkere til å dyrke fram kvinnelige ledertalenter, sier Reidun Kjelling Nybø.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De siste fem årene har antallet kvinnelige redaktører i Norsk Redaktørforening (NR) økt med 19,5 prosent.

Det viser en opptelling Medier24 har gjort.

I 2016 var 217 av 715 redaktører i foreningen kvinner, noe som tilsvarer 30 prosent. I år er tallet 259, en prosent på 34.

Generalsekretær i NR, Reidun Kjelling Nybø, er ikke overrasket over økningen.

– Andelen kvinnelige redaktører har økt jevnt og trutt over mange år. Da jeg selv ble medlem i NR i 2006 var andelen kvinnelige redaktører totalt og sjefredaktører henholdsvis 19 og 16 prosent, mens andelen nå er henholdsvis 34 og 32 prosent, sier hun og legger til:

– Det har tatt tid, men vi merker at andelen kvinnelige redaktører har økt. Nå er det ofte over femti prosent kvinner blant de som deltar på ulike NR-arrangementer som velkomstseminarer for nye medlemmer, konferanser og kurs.

– Har blitt flinkere til å dyre fram kvinnelige ledertalenter

Det siste året har flere store mediehus fått kvinnelige toppledere for første gang i historien.

NTB ansatte Tina Mari Flem som den første kvinnelige ansvarlige redaktøren i desember. Få dager etterpå gjorde Dagens Næringsliv det samme da de ansatte Janne Johannessen.

I forrige uke startet også Kjelling Nybø selv sin nye jobb som generalsekretær, som den første kvinnelige i foreningens historie.

– Er det en trend spesielt nå de siste to årene med kvinnelige ledere?

– Ansettelse av sjefredaktører skjer jo helt individuelt og basert på de enkelte mediehusenes ønsker og behov, så det er litt vanskelig å si om det er en «trend», sier hun og legger til:

– Når mange av de store redaksjonene, blant andre Aftenposten, Dagbladet, Stavanger Aftenblad, DN, Bergens Tidende, Bergensavisen og Adresseavisen nå har kvinnelige sjefredaktører, så kan jo det ha sammenheng med at mediehusene over tid har blitt flinkere til å dyrke fram kvinnelige ledertalenter, noe vi i NR også har forsøkt å bidra til.

Synker i Fagpressen

I Fagpressen er tallene litt annerledes. I 2016 var 85 av 222 medlemmer kvinner, som tilsvarer 38 prosent. I 2022 er tallet sunket til 83 av 230, som gir 36 prosent.

– Det er nok flere kvinnelige redaktører i de større bladene nå enn det var i 2016, blant annet i Utdanning.no og i Fagbladet, sier nestleder i Fagpressen, Berit Nyman, til Medier24.

Hun legger til at mange nyetablerte medier får medlemskap i Fagpressen.

– Og der ser vi gründerfenomenet, med mannlige redaktører, sier hun.

– Har dere noen tiltak for å få flere kvinnelige redaktører inn?

– Ikke direkte. Alle mediene er selvstendige, men vi prøver så godt vi kan å ivareta kvinner på arrangementer og fora. Og alle våre tre faglige fora har kvinner i ledelsen, sier hun.

Powered by Labrador CMS