Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch, og konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.

Av 128 redaktører i Amedia og Polaris er 31 kvinner: – Langt ifra mål

Både Amedia og Polaris har langt færre kvinnelige redaktører enn mannlige. Konsernsjefene er klar på at det jobbes med å bedre tallene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Av til sammen 128 redaktører i de to største lokalaviskonsernene i landet, Amedia og Polaris, er 31 kvinner i 2022.

Det viser en gjennomgang Medier24 har gjort.

For to år siden gjorde Medier24 en lignende gjennomgang av kjønnsbalansen hos redaktørene i de to konsernene.

Da var det 110 redaktører til sammen i konsernene. 26 av dem var kvinner.

– Dette illustrerer at vi fortsatt må ha skarpt fokus på problemstillingen. Dette er en utfordring vi jobber med kontinuerlig. Mennesker er etablert som en strategisk pilar i Amedia, en viktig del av dette er mangfold og kjønnsbalanse. På alle nivåer. Dette er langsiktig og viktig arbeid, sier konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, til Medier24.

– Dette er igjen en påminnelse om at vi er langt ifra mål.

Merknad:

Denne sammenligningen tar utgangspunkt i informasjonen og hvilke aviser konsernene oppgir på sine egne sider. I tilfeller hvor en avis har konstituert redaktør, har vi valgt å telle redaktøren som er konstituert.

– Stor konkurranse om hodene

Hos Polaris er 15 av de 46 redaktørene kvinner, men det tallet har steget på de siste to årene.

Hos Amedias aviser er imidlertid kun 16 av 82 redaktører kvinner.

Opdahl påpeker at rekruttering generelt er krevende og tar mye fokus både i konsernfunksjonene og i mediehusene.

– Det er stor konkurranse om hodene, helt uavhengig av kjønn. I tillegg er det en realitet at Amedia er til stede i både store og små samfunn over hele Norge. Her er arbeidsmarkedene svært ulike, sier han.

Han understreker at Amedia har forsterket arbeidet med HR og mennesker i sin strategi, som gjelder både mangfold og kjønnsbalanse.

– Hvilke konkrete tiltak setter Amedia inn for å øke andelen kvinnelige redaktører?

– Mange. Men oversikt er et nøkkelord. Og så er det viktig for oss å fremstå som en moderne og mangfoldig arbeidsplass med et tydelig samfunnsoppdrag. I Amedia skal vi ha gode utviklingsmuligheter, uavhengig av hvilket kjønn du har. Eller etnisitet for den del, svarer Opdahl.

– Det er et selvstendig mål at vi skal utvikle oss på disse områdene, legger han til.

– Polaris har en økning av kvinnelige redaktører. Hvorfor går det bedre for dem enn for Amedia her?

– Det har jeg ikke noen spesiell kommentar til. Det er viktig å lære av hverandre, og jeg tror noe av det skyldes tilfeldigheter. Så er det sånn at Amedias lederskap består av langt mer enn bare sjefredaktører, selv om balanse i det publisistiske leddet er et selvstendig poeng, sier Opdahl.

– Ser du på summen av lederkabalen, og ikke avgrenser det til sjefredaktører, ser vi at innsatsen vi legger ned bærer frukter.

– Kjøpt inn veldig mange aviser

Opdahl påpeker at det vokser fram mange kvinnelige ledere i nivåene under ansvarlig redaktør.

– Der ser bildet hyggeligere ut. Vi utvikler mange dyktige kvinnelige talenter som vil få en lys karriere foran seg i Amedia.

Konserndirektør for HR og Organisasjonsutvikling i Amedia, Lise Dahl Kaartinen, forteller at i 2021 var 44 prosent av nyansatte ledere i alle stillinger kvinner, noe som er en kraftig økning fra 2018.

– Det betyr at vi i dag har en langt bedre kjønnsfordeling blant alle våre lederfunksjoner og spesielt redaksjonelle mellomledere. Noe som igjen vil kunne gi oss et bredere utvalg å vurdere for ansvarlig redaktørstillinger litt lenger fram i tid, sier Kaartinen til Medier24.

Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro, er også enig i at det rom for forbedringer.

Hun er samtidig klar på at jobben ikke blir gjort over natten.

– I løpet av de siste to årene så har vi kjøpt inn veldig mange aviser. Vi kan ikke bare kjøpe aviser med kvinnelige redaktører for å holde kjønnsbalansen, sier Stenbro til Medier24.

Erfaringsmessig mener hun det er vanskelig å få kvinner til å klatre til stillingene på toppen.

Samtidig trekker hun fram Amedias nye talentprogram som har en overvekt av kvinner.

– Det er gjerne der det starter. Så er det nok et løp som vil ta fire til fem år.

Og konsernsjef Opdahl er stolt av talentprogrammene til Amedia.

– De bærer bud om at det kommer til å skje fryktelig mye positivt på dette området i årene som kommer, understreker Opdahl.

– Fremdeles for lavt

Hos Polaris er 15 av de 46 redaktørene kvinner. For to år siden var 25 prosent av redaktørene i konsernet kvinner. I 2022 er det steget til 33 prosent.

Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch, er glad for at tallene går riktig vei.

– Det er fremdeles for lavt, men jeg er fornøyd med at går i riktig retning. De siste årene har vi ansatt flere kvinner enn menn. Men det tar tid og det er først når posisjoner blir ledige at de kan ansette, sier Koch til Medier24.

– Går det raskt nok?

– Vi har jo ansvarlige redaktører i dag som gjør en god jobb. Vi kan ikke be dem om å slutte fordi de er menn. Det er først når man skal rekruttere at man kan gjøre noe med balansen, sier Koch.

Konserntillitsvalgt i Polaris, Jakob Ellingsen, forteller at konsernet ofte oppfordrer kvinner til å søke på redaktørstillinger i de prosessene han har vært en del av.

– Jeg vet at det jobbes med å få kvinneandelen opp, og i de prosessene jeg har vært tettest på så er det blitt gjort reelle forsøk på å få tak i kvinner, sier Ellingsen til Medier24.

Han viser blant annet til at flere mediehus har foreslått å dele opp lederrollen i redaktør og daglig leder i håp om gjøre stillingen mer attraktiv for både kvinner og menn med familie.

Ellingsen understreker at det er opptil hvert enkelt mediehus å velge hvem de vil ansette som sin redaktør.

– I Polaris så er det en stor grad av frihet i de ulike mediehusene. Konsernet som helhet legger en god del føringer og oppfordrer til ting, men det er reelt at det er stort sett styreleder i hvert enkelt medieselskap som er med på å utforme utlysningsteksten.

– Det kommer ingen mal fra Trondheim, legger han til.

Powered by Labrador CMS