Svenske medier er blitt bedre på kjønnsmangfold

Andelen av kvinner i nyhetsbildet har økt, viser en ny studie.

Publisert

Svenske medier er blitt bedre på likestilling mellom kjønnene i nyhetsinnholdet.

Det er viser den ferske rapporten «Räkna med kvinnor 2020», som Göteborgs universitet og Medieinstitutet Fojo har gjennomført.

Hovedfunnet viser at det er en kvinneandel på 38 prosent i nyhetsbildet. Tidligere lå tallet på rundt 30 prosent, opplyser Göteborgs universitet.

Det er aviser, radio og TV som utgjør tallgrunnlaget. Studien er en del av den globale nyhetsstudien Global Media Monitoring Project (GMMP).

Som forklaringen på bedringen peker det svenske universitetet på at flere svenske redaksjoner nå har systematisert sitt mangfoldsarbeid.

Det brukes også flere digitale verktøy enn tidligere for å måle og holde oversikt på andelen av kvinner og menn i mediene.

– Det er flott å se at redaksjoner skaper rutiner for mer balanserte nyheter. Men nyhetene er fortsatt ikke likestilte, verken i Sverige eller globalt, sier Maria Edström, som er dosent i journalistikk, medier og kommunikasjon ved Göteborgs universitet.

Den siste globale målingen - som er fra i fjor - på likestilling i mediene viser at kvinneandelen er på 25 prosent.

Den svenske studien viser for øvrig ellers at andelen kvinnelige eksperter i nyhetene er på 21 prosent.

Det er imidlertid langt flere kvinnelige nyhetsopplesere i Sverige - hele 77 prosent - mens 54 prosent av nyhetsreporterne er kvinner.

Powered by Labrador CMS