Karl Andreas Kjelstrup styrer tre lokalaviser i hovedstaden.
Foto: Endre Simonsen
Styrer tre lokalaviser som dekker nesten 200.000 mennesker:
– Potensialet vårt er stort
De tre Amedia-avisene Nordre Aker Budstikke, Sagene Avis og Akersposten har 200.000 mennesker i sitt dekningsområde. Slik skal abonnentsavisene vokse.
(RØA): I 2015 restartet Karl Andreas Kjelstrup og Kristin Tufte Haga Nordre Aker Budstikke som digital lokalavis gjennom selskapet Lokalmedia AS.
Året før hadde flere lokalaviser i hovedstaden blitt lagt ned av Amedia.
I 2017 ble Sagene Avis opprettet.
Helt på tampen av 2021 fikk de en telefonen fra nettopp Amedia. Kort tid etterpå ble det klart at Lokalmedia AS ble en del av konsernet.
– Det var å gå fra å være helt alene og selvstendig i syv år. Vi var to stykker men en gründerspirit på at dette tror vi at vi kan få til, men det visste vi ikke, til å få den telefonen fra Amedia, sier Kjelstrup til Medier24.
– Et slag i ansiktet
Dermed gikk Lokalmedia AS fra å være selvstendige til å bli en del av landets største mediekonsern for lokalaviser.
– Det var en stor overgang, men for oss var det et riktig tidspunkt, sier sjefredaktøren.
Ifølge Kjelstrup hadde de hatt syv år med vekst, både i lesertall og inntekter.
– Vi lyktes veldig godt, men så at vi også måtte gjøre noen grep for videre vekst.
Inntil da hadde både Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis vært annonsefinansiert.
– Vi var kommet til det punktet hvor vi måtte ta betalt for innholdet. Det er en større utfordring når man er liten og alene.
Kjelstrup forteller at det var et positivt møte med Amedia som sto på for å legge til rette for de beste mulighetene til rette for de da ferske lokalavisene til konsernet.
Overgangen innebar at både Nordre Aker Budsstikke og Sagene Avis startet på nytt, med null abonnenter.
– Det er jo et slag i ansiktet, sier Kjelstrup som understreker at det var gøy å legge om strategien i et Oslo-marked som han beskriver som krevende og spennende.
– Vi måtte starte litt på nytt og tenke annerledes enn når alt var åpent. Det endrer litt på kvalitet, prioriteringer og strategi.
Skal være superlokal
Nå har de jobbet med abonnementsstrategien i litt over to år. I mellomtiden har Kjelstrup også blitt sjefredaktør i en annen lokalavis i hovedstaden, Akersposten.
Med de tre titlene ligger de på 7500 abonnenter.
– Det synes jeg er kjempebra på den tiden.
Overgangen til Amedia har gitt dem verktøy til å jobbe langt mer målgrupperettet. Innsikten gjør det mulig å se hva som leses, hvordan det leses og hvem som leser - i langt større grad enn da de var selvstendige.
Det gir dem en bedre følelse om hva som fungerer, forklarer Kjelstrup.
Samtidig har de jobbet mye med å rendyrke hva som skal være deres rolle som lokalavis i hovedstaden.
– Det er å være superlokal, tett på dagliglivet og tilby noe som man ikke finner andre steder. Det er ikke vits å skrive om noe du kan lese i VG eller Aftenposten.
Å være superlokal lokalavis innebærer også å gjøre noen valg på hva de ikke skal prioritere.
– Vi har vært få og må se på hvordan vi får mest ut av den journalistiske kraften vi har. Da må vi treffe med de sakene vi lager og det som faktisk betyr noe for leserne og som gjør at de tenker: «Det klart at jeg skal være abonnent».
Mener potensialet er stort
Kjelstrup tror at samtlige av avisene han styrer har et godt vekstpotensial. Dekningsområdet inneholder bydeler med nesten 200.000 mennesker.
– Her er det mye mennesker å ta av, og jeg tror potensialet vårt er stort til å vokse videre.
Strategien etter at de ble en abonnentsavis beskriver han som en maraton.
– Man skulle ønske seg haugevis med abonnenter med en gang, men det tar tid å bygge det. Det er ikke en sprint, men en maraton. Vi har vokst jevnt og trutt i alle titlene, og det er ikke noen grunn til at vi ikke skal strekke oss mot andre aviser.
For å fortsette veksten, oppbemanner blant annet Akersposten og Nordre Budstikka med nye stillinger.
– Utover høsten skal vi dykke ned i tallene og se hva de neste grepene vi skal gjøre. Etter hvert som man får mer kapasitet og flere journalister så betyr det at vi kan nå ut til flere, og gå inn på andre områder.
– Hovedstrategien blir hvem vi skal nå og hva vi skal bli, legger han til.
I sommer har Medier24 satt lys på utfordringer rundt rekruttering i lokalavisene. Dette er en utfordring som en lokalavis i hovedstaden ikke møter på i samme grad.
– Vi har fått veldig mange søkere på stillingsannonsene og det har vært mange om beinet. De fleste er også kompetente og relevante søkere på papiret. Det er litt luksus, i sammenligning med andre steder i landet hvor det er vanskelig å få tak i folk.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no