Nylig kunne Medier24 fortelle at kun hver fjerde redaktør i Amedia og Polaris er kvinne.
Nå viser en ny gjennomgang at den kvinnelige redaktørandelen er markant lavere i Amedias største aviser, enn i de minste.
Medier24 har gjennomgått Amedias egen klassifisering av avisene sine sortert etter veiklasser, for å se på kjønnsfordelingen blant sjefredaktørene i de ulike klassene.
Se oversikten nederst i saken.
Veiklassene er basert på en kombinasjon av omsetning og antall abonnenter – avisene med høyest omsetning og høyest abonnementstall er i veiklasse 5, mens de med lavest er i veiklasse 1.
Kvinnelig redaktørandel etter veiklasse:
- Veiklasse 5: 12,5 prosent
- Veiklasse 4: 7,69 prosent
- Veiklasse 3: 19,05 prosent
- Veiklasse 2: 25 prosent
- Veiklasse 1: 28,57 prosent
– Pinlig
– Det er pinlig at vi ikke har klart å få en bedre balanse, sier ansvarlig redaktør Sissel Skjervum Bjerkehagen i Hadeland.
Hadeland er klassifisert som veiklasse 2, men Bjerkehagen har tidligere jobbet for Ringerikes Blad som ligger under veiklasse 4.
I Medier24s opptelling over kjønnsbalansen blant lokalavisredaktører i Norge, uttalte konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media at det er færre kvinnelige søkere til stillinger som sjefredaktører.
For Bjerkehagens karriere, har det vært avgjørende at noen har dyttet henne i ryggen og invitert henne inn med en henvendelse som: «Kunne dette vært noe for deg?»
– Det var det som skulle til for å få en trygghet og en selvtillit. Jeg vet ikke om det er en kjønnsforskjell her, men man skal ikke se bort ifra at det vil tiltrekke flere når man rekrutterer.
Søkte ikke redaktørjobben
Det samme gjelder for Trine Barka Højmark. Hun er redaktør i Bygdebladet Randaberg & Rennesøy, en avis som er i veiklasse 1.
Barka Højmark synes det har vært fint å starte redaktøryrket i en mindre avis. Selv hadde hun ikke tenkt til å søke på jobben hun har nå.
– Men noen hadde tro på meg, og da fikk jeg mer tro på det selv. Det blir jo synsing, men jeg tror kvinner trenger mer pushing for å gå inn i større roller.
Hun sier det er selvsagt at det er viktig med en god fordeling av kvinner og menn i Amedia, og fra sin egen region opplever hun at det tilrettelegges for både kvinner og menn, uavhengig av alder og livssituasjon.
Rekrutterte nyhetsredaktøren
Budstikka er en av to aviser i veiklasse 5 med kvinnelig redaktør. Sjefredaktør Anniken Renslo Sandvik tror kvinner må tørre å stikke seg mer fram.
– Vi er dårligere på å skulle selvhevde oss uten at vi har noen resultater å vise til ennå.
Hun er den tredje i rekken av kvinnelige redaktører i avisen. Både Renslo Sandvik og tidligere redaktør Karianne Steinsland kom fra rollen som nyhetsredaktør i samme avis.
– Det er noe med hvordan du rigger under deg også, og hvem som står parat til å ta ansvar når du skal trekke deg tilbake.
Renslo Sandvik mener det er gjort mye bra arbeid i Amedia de siste årene, og peker på lederutviklingsprogrammet der er høy kvinnelig deltakelse.
– Det er viktig at konsernledelsen kan legge til rette, men de kan ikke gjøre alt på egen hånd. Det er opp til hver og en av oss å se talentene og bidra til at vi ender på 50/50 i kjønnsbalanse.
Ikke stort problem om det ikke påvirker
Merknad:
Vi har gått gjennom alle avisene sortert etter veiklasse i en oversikt vi har fått tilsendt av Amedia.
Vi har tatt utgangspunkt i redaktøren som står oppført i kolofonen på hver avis.
Vi tar forbehold om det i enkelte tilfeller kan være feil.
I tilfeller hvor en avis har konstituert redaktør, har vi valgt å telle redaktøren som er konstituert.
Det står ikke alltid oppført i kolofonen om redaktøren er konstituert.
Tallene, både for kjønnsfordeling, og for totalt antall titler, kan skille seg noe fra vår forrige gjennomgang ettersom en annen oversikt er brukt som utgangspunkt.
Rakkestad Avis er i veiklasse 1, og har hatt Elin Marie Rud som redaktør siden 2007. Hun mener det har blitt flere kvinnelige redaktører siden hun startet, og tror det handler både om bevisstgjøring og selvtillit.
– Hvis kjønnsbalansen påvirker journalistikken, så er det et problem. Men om den ikke gjør det, så synes jeg ikke det er et stort problem, sier hun.
Rud tror ikke det har så mye å si om avisen er stor eller liten.
– For en kvinne eller leder generelt så er det kanskje vel så lett å være i en større avis enn en liten avis. Fordi du har flere mennesker å spille på og kan delegere flere av oppgavene.
Medier24 har også vært i kontakt med konsernsjef Anders Opdahl om hva han tenker om tallene. Han viser til tidligere uttalelser om at Amedia er langt unna målene sine om kjønnsbalanse.
– Dette er noe vi er veldig opptatt av. Vi kan åpenbart gjøre mer, og det skal vi gjøre. Men det er viktig å huske på at dette ikke er en transaksjon. Vi har mange flinke redaktører i Amedia, både kvinner og menn, som er ønsket i sine jobber, sier Opdahl.
– Dette arbeidet må skje systematisk, i samsvar med både små og store aviser i Amedia.