Redaktør Marianne Drivdal synes det er gøy å være «underdog» de gangene de vinner nyhetskampen.
– Det er klart at da smaker seierne enda bedre.
Nå har de rundt 4200 abonnenter, og Drivdal sier de ligger godt an for å klare målet for året.
– Første milepæl tenker jeg er 5000 abonnenter. Når vi er der, så er målet 10.000. Når vi når det, det tør jeg ikke å si.
Håper på pluss til neste år
I 2020 startet Amedia Avisa Oslo. Den nysatsingen går fortsatt i minus. KRS er et av de nyeste tilskuddene i Amedia-porteføljen.
– Er dere et pluss- eller minusprosjekt i Amedia sitt regnskap akkurat nå?
– Vi er jo fremdeles i en oppstartsfase. Fra neste år vil vi få pressestøtte, og da er det gode muligheter for at vi vil gå i pluss, sier Drivdal.
Hun forklarer at det gjelder å bygge stein på stein. Ettårsdagen feires med at de kan lyse ut to nye stillinger i redaksjonen.
– Det betyr jo at resultatene vi leverer her i KRS legges merke til, og at det er tro på at vi vil levere videre.
Får eierskap til innholdet
Hun sier de største utfordringene med å starte ny avis var det rent administrative med å bygge organisasjonen, å ansette folk og lage en turnus.
– Det handler om det å få tak i og sette sammen et lag som fungerer godt sammen, og som gjør at vi er fleksible og klarer å levere på de stoffområdene vi har satt oss som mål å være gode på.
Det mener hun de har fått til, og sier hun er stolt av gjengen.
Rasmus Nilsen og Erlend Dunsæd har jobbet deltid og fulltid for avisen. Sistnevnte har vært med siden før lanseringen. De sier de liker at de får jobbe med flere stoffområder.
– Man får jo mye mer eierskap til det man er med på når man er med å gjøre alt, sier Dunsæd.
Nå er de 8–10 i redaksjonen.
– Det er jo litt hyggelig også at det er en liten redaksjon, hvor man kan spørre og lære av hverandre, sier Nilsen.