På tre år har Watch Media gått med et samlet underskudd på over 30 millioner kroner.
I 2021 var underskuddet 10,4 millioner. I 2022 økte underskuddet til 15,4 millioner.
Selve driftsresultatet endte på minus 15,3 millioner kroner i 2022.
– Det krever investeringer for å bygge opp en abonnementsbedrift. Det har vi visst fra starten, sier administrerende direktør i Watch Media, Anders Heering, til Medier24.
– I 2021 var årsresultatet på minus 10,4 millioner kroner. Går det i feil retning?
– Nei, tvert imot. Vi investerer, fordi det går godt. Og det bærer regnskapet preg av, svarer han.
Får danske penger
Selskapet er et datterselskap av danske Watch Medier, som igjen eies av JP/Politikens Hus.
I den danske årsrapporten til Watch Medier for 2021 står det at man forventet et resultat før skatt i 2022 på 4-6 millioner kroner.
Men slik gikk det ikke.
«Som forventet har Watch Mediers internasjonale investeringer gjennom Watch Media GmbH og Watch Media Norway AS hatt vesentlig innflytelse på resultatet for 2022. Selskapets resultatregnskap viser et underskudd på 8,6 millioner kroner», står det i ledelsesrapporten.
Til tross for røde tall er det fortsatt planer om «betydelige investeringer» i nye bransjemedier i 2023, står det i årsrapporten for 2022.
«Med utgangspunkt i vekstplanene for 2023 forventer ledelsen et underskudd før skatt i intervallet 10-12 millioner kroner. Selskapets moderselskap JP/Politikens Hus AS understøtter fortsatt vekst, og gjennomfører et kapitalinnskudd på 10 millioner kroner (…)», står det.
Samme ordlyd kommer fra Heering.
– Watch Medier i Danmark tilfører løpende våre norske selskap kapital, slik at vi kan gjennomføre våre norske vekstplaner. Watch Medier er 100 prosent eid av JP/Politikens Hus, som har en solid egenkapital og en internasjonal vekststrategi, forteller han.
Satser på abonnementssalg
På spørsmål om hvordan Watch Media tjener penger i Norge, svarer Heering at over halvparten av inntektene kommer fra abonnementssalg.
– Det er vårt primære fokus og inntektsstrøm. Det betyr også, som regnskapet gjenspeiler, at det tar tid å bygge omsetningen vår opp. Til gjengjeld er det en attraktiv modell når vi lykkes, forklarer han.
I årsregnskapet for 2022 står det at selskapet hadde rundt to millioner i minus i inntekt.
– Regnskapsposten dekker over vår omsetning fratrukket direkte omkostninger. Det vil si fratrukket omkostninger eksklusive lønnsomkostninger, kommenterer Heering.
I Norge har Watch Media økt antall ansatte. Planen er å ansette ytterligere redaktører og journalister.
– Heldigvis stiger omsetningen på alle våre medier også, og derfor er vi veldig optimistiske rundt fremtiden. Resultatet i konsernet som helhet er avhengig av hvor mye vi investerer, sier han.