Administrerende direktør i Watch Media, Anders Heering. Her i den norske delen av selskapets nye lokaler.
Administrerende direktør i Watch Media, Anders Heering. Her i den norske delen av selskapets nye lokaler.

Watch Media-sjefen ser hull i norsk mediebransje: – For interessant til å la ligge

Etter korona-starten har danske Watch Media lansert fem nettaviser i Norge. Medieselskapets danske sjef er klar på at de vil satse videre, og ønsker at de eksisterende avisene skal bli lønnsomme etter tre år.

Publisert

Våren 2020 ble det klart at det danske medieselskapet Watch Media gjorde sitt inntog i den norske mediafloraen.

Medieselskapet består av 16 digitale bransjemedier som dekker dansk næringsliv, og er eid av JP/Politikens Hus, som er Danmarks største mediehus.

Medier24 møter administrerende direktør Anders Heering når han er innom de norske nettavisene i deres nye lokaler i toppen av Glasmagasinet i Oslo sentrum.

– Det var trangere i de forrige lokalene, så våre medarbeidere er veldig glade for dette. Vi er glade for å ha funnet romsligere lokaler midt i Oslo sentrum hvor vi har plass til å vokse ytterligere, sier Heering til Medier24.

– Plass i markedet

Siden 2020 har Watch Media lansert fem aviser i Norge, og planen er å fylle de romslige og nye lokalene med nye bransjeaviser og journalister.

Men starten på lanseringen i Norge og Tyskland fikk noen utfordringer.

Samtidig som de rullet ut sin internasjonalisering, stengte hele Europa ned på grunn av pandemien.

– Noe blir vanskeligere, forteller Heering og fortsetter:

– Det tar tid å bygge ting opp og implisere sitt konsept når alle jobber hjemme fra. Men vi valgte likevel å gå for det, selv om vi visste at det ville bli vanskelig.

Siden den gang har Watch Media likevel lansert fem nisjeaviser i Norge: FinansWatch, EiendomsWatch, EnergiWatch, MedWatch og AdvokatWatch.

Heering forteller at nisjemarkedet i Norge minner om markedet i Danmark hvor de i dag er landets største næringsliv-redaksjon.

– Hvorfor er det viktig at Watch Media kommer inn i Norge. Fyller dere et tomrom?

– Vi ser at det er plass i markedet til det vi lager. Vi tror på, at der et behov i norsk næringsliv for uavhengig, digital næringslivsjournalistikk, som går tett på Norges viktigste bransjer. Men det er et godt spørsmål. Hvorfor skal vi være internasjonale?, spør Heering før selv han følger opp sitt eget spørsmål.

Han trekker frem at Watch Media er store i Danmark i dag, og at om de skal vokse videre i hjemlandet vil det bli i høy grad innenfor allerede etablerte nisjer.

Nå vil de se om deres modell også fungerer internasjonalt, og begynner med Norge og Tyskland.

Han mener at de ser den samme strukturen i Norge som de så i Danmark før de tok over markedet.

– Det var noen store etablerte bredde-næringslivsmedier, som fokuserte mer på de største virksomhetene – og de største historier og skandaler som når bredest ut, sier Heering og fortsetter:

– Også er det en underskog av mindre nisjemedier, hvor mange ikke har samme business-fokus som oss og andre ikke har samme nyhetspuls eller digital utgangspunkt som vi har. Derfor så vi det samme hull i Norge som vi så i Danmark. Det var for interessant til å la ligge.

Vil bli lønnsomme innen tre år

Samtidig som Watch Media bygger seg opp innenfor nisjemediene i Norge, har makroøkonomien i landet fått hard medfart.

De fleste mediekonsernene har måttet kutte i budsjettene og mange har innført en slags ansettelsesstopp.

– Påvirker dagens økonomiske situasjon Watch Medias satsing i Norge?

– Nei, det påvirker ikke satsingen. Vi er engasjert til å fortsette satsingen, svarer Heering.

Watch Medias danske sjef forteller videre at de merker de økonomiske utfordringene når det kommer til jobbannonser hjemme i Danmark.

Det har ikke rammet de norske nisjeavisene, hvor man ikke har samme inntekt der ifra.

Han forteller videre at de heller ikke merker en nedgang i antall abonnenter.

– Når må nisjeavisene i Norge bli lønnsomme?

– Det skal bli lønnsomt på et tidspunkt. Vi pleier å si at det på den korte bane ikke er så viktig når det samlet er lønnsomt. For det avhenger av hvor mye vi investerer i nye initiativer. Det viktigste er at de enkelte mediene som vi lanserer, at de typisk tar tre år så vil vi gjerne ha dem lønnsomme, svarer Heering.

Videre påpeker han at de har gjort det samme i Danmark, og alltid lyktes der med nylanseringer.

– Det er lang tid med underskudd. Men det tar tid å bygge abonnementsforretning.

Når det gjelder lansering av nye nisjeaviser, holder Heering kortene tett til brystet.

– Vi planlegger i å lansere flere medier i 2023. Men hvor mange det blir, kommer litt an på rekrutteringen. Vi skal ha de riktige folkene, ellers lanserer vi ikke.

Powered by Labrador CMS