Stig Waage lurer på hva NRK skal med datene de ber om i appen.
Foto: Kristine Sterud / privat
MENINGER:
Hva er jeg egentlig verdt, NRK?
«Slik jeg tolker det, gir man ikke fra seg noe særlig data når man logger inn. Det får meg til å stusse», skriver Stig Waage.
Du har sikkert møtt det du også.
Da du så på Maskorama og ville gjette på at Maud Angelica var Dandy.
Da du ville få lokalsaker fra ditt distrikt på nrk.no. Da du ville være med å gjette i Alle mot 1 sammen med venner. Da du ville at NRKTV skulle huske hvor du stoppa hen i Side om Side. Da du ville at barna skulle se på NRK Super på Sydenferien.
Logg inn og lag din NRK-bruker. Helt gratis. Men er det egentlig gratis?
Du vinner ingen stor premie hvis du forstår at poenget jeg går for her, er at det absolutt ikke er gratis.
Din personlige informasjon har verdi
NRK er vår alles rikskringkaster, og er ment å være tilgjengelig, helt gratis, for alle nordmenn. Vi har allerede betalt for NRK over skatteseddelen. Men selvfølgelig vil de at vi skal logge inn.
NRK har ikke tatt dette drastiske skrittet fordi de ønsker å være plagsomme eller vil invadere privatlivet ditt. De gjør det fordi de ser verdien av dataene som samles inn gjennom innlogging. Disse dataene gir NRK innsikt i hva du foretrekker, og hjelper dem med å lage mer engasjerende og relevant innhold tilpasset deg.
Hva nå, NRK?
Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hva NRK har vært, hva det er nå, og hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.
Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv?
Ta kontakt på kristine@medier24.no
Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.
Her kan du lese alle sakene.
Det er her jeg må stille spørsmålet: Hvor stor del av NRKs tilbud blir bedre med innlogging. Og kunne de funnet like gode løsninger uten at vi trengte å logge inn?
Selv om det er forståelig at NRK ønsker data for å forbedre tjenestene sine, er det viktig å sikre at kvaliteten på tilgjengelig innhold for dem som IKKE vil dele dataene sine, ikke lider som et resultat av denne strategien.
Noen vil sikkert hevde at innlogging er en liten pris å betale for bedre innhold og mer personlig tilpasning. Men se på det fra et prinsipielt perspektiv: NRK skal være tilgjengelig gratis for alle. Dette prinsippet er viktig for å sikre at medieinnhold er tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomisk bakgrunn.
Dette prinsippet har vært grunnlaget for NRKs eksistens og finansiering. Det må ikke bli slik at hvis du ikke har råd til å betale 349,- i måneden for Schibsted sin fulle pakke, så må du gi fra deg personlig informasjon til NRK for å få full tilgang til gratis nyheter.
Total utradering av det smale
Så er det spørsmålet om vi kan stole på at NRK tar vare på personopplysningene våre på en god måte. Jeg tror aldri at NRK kommer til å selge informasjonen til eksterne selskaper. Det kan de ikke.
Med mindre Stortinget velger å privatisere NRK da. Da vil brukerinfoen de sitter på potensielt være det som gjør at de overlever. Dette er en potensiell risiko som vi bør være bevisste på.
Innlogging er gull verdt for NRKs analyseavdeling. Det gir dem muligheten til å tilpasse og lage nytt innhold i tråd med publikums preferanser.
De kan måle hva du og jeg liker best, og prøve å lage mer innhold som fenger flest mulig. Med andre ord: En total utradering av smalt og eksperimentelt innhold.
Et godt redaksjonelt produkt krever en god redaksjonell idé. Ikke en idé tvunget ned over en haug tall som viser hva folk har sett før. Men akkurat det er en annen diskusjon.
Får meg til å stusse
Så hva er løsningen? NRK må finne en balanse mellom innsamling av data for forbedret tjeneste og opprettholdelse av prinsippet om gratis tilgang for alle.
Gevinsten må være større enn kostnaden for meg som forbruker. Personvernerklæringen til NRK forteller noe om hva de bruker dataen til, men er som personvernerklæringer flest litt uoversiktlige og generelle. Slik jeg tolker den, gir man egentlig ikke fra seg noe særlig mer info som innlogget bruker, bortsett fra de frivillige feltene: alder, kjønn og bosted.
Det får meg til å stusse litt. Hvorfor pusher de da så hardt på at man skal være innlogga? Forbereder de seg på å bruke dataen min til noe mer i fremtiden?
I en tid der personvern og datainnsamling er viktige temaer, er det nødvendig med en åpen og ærlig samtale om hvordan NRK håndterer informasjonen vår.
Dette er en dialog som bør involvere NRK, brukere og samfunnet som helhet. Bare gjennom slike samtaler kan vi finne balansen mellom en personalisert tjeneste og beskyttelse av prinsippet om gratis tilgjengelighet.
———————————————-
Les også saken om samme tema, der teknologidirektør Pål Nedregotten forklarer hva NRK bruker - og ikke bruker - dataene til.
For ordens skyld: Stig Waage har tidligere jobbet i NRK, blant annet som produsent i lokalnyhetene, prosjektleder i Satiriks og postprodusent i Kåss til Kvelds og Trygdekontoret.
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.