Styreleder Stian Jansen og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen kommer med en revidert og utviklet utgave av Mediebarometeret.
Styreleder Stian Jansen og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.

MENINGER:

JA, vi ønsker norske og konkurransedyktige medier

«Sjefredaktør Erik Waatland bommer når han forsøker å legge skylden på mediebyråene for at norske medier taper terreng i kampen om reklamekronene», skriver Stian Jansen og Camilla Gåre.

Publisert

Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24 stilte nylig spørsmålet «Vil mediebyråene egentlig ha norske medier?» i sin bekymring over at de multinasjonale gigantene Facebook, Google med flere stikker av med stadig større andeler av den norske reklamekaka.

Det er viktig å stille spørsmål, spørsmål og svar gir oss ny innsikt som driver oss fremover. Svaret på spørsmålet er klart og utvetydig fra Mediebyråforeningen: JA, det er klart vi ønsker norske og konkurransedyktige medier. Sjefredaktør Erik Waatland bommer imidlertid når han forsøker å legge skylden på mediebyråene for at norske medier taper terreng i kampen om reklamekronene.

Mediebyråforeningen engasjerer seg i debatten om viktigheten av sterke norske medier, senest på en debatt med norske medier, Faktisk.no og politikere, under Arendalsuka i år.

«Self Service»-løsninger

Mediebyråene i Norge formidler ca. 50 prosent av alle mediekjøp som gjøres i Norge. Hvis man ser på utviklingen i de mediekjøpene som ble gjort via mediebyråene i 2023, ser man en annen utvikling enn den Waatland forsøker å fremstille. Sosiale medier og SØK hadde i 2023 en tilbakegang på henholdsvis 7,5 prosent og 8,8 prosent. Display annonsering, som i hovedsak er annonsering i norske og nordiske redaktørstyrte medier, hadde en tilbakegang på 4,5 prosent. Det disse tallene viser er jo at de mediekjøpene som mediebyråene står for, bidro til at markedsandelen til norske og nordiske redaktørstyrte medier økte i 2023, i forhold til de internasjonale plattformene.

Mange digitale annonsekroner går direkte fra annonsør til de internasjonale aktørene, uten mediebyråene som mellomledd. Noe av årsaken til dette er at aktører som Meta og Snapchat har utviklet svært gode «Self-Service» løsninger, som gjør at små og mellomstore annonsører kan gjøre disse kjøpene direkte. 

Samtidig har de norske og skandinaviske medieaktørene et ansvar for å være konkurransedyktige med målrettet innhold og relevant teknologi som gjør dem attraktive for både lesere, seere, lyttere, brukere og derigjennom annonsørene.

Vi tar vår del av ansvaret

Jobben til mediebyråene er å utarbeide og anbefale strategier og planer for annonsørene basert på deres målsettinger og ambisjoner. Noen ganger vil vi derfor anbefale planer som lener seg på utenlandske medier, andre ganger norske, men som oftest en kombinasjon. Det er ikke eierkonstellasjoner som er avgjørende for våre valg, det er medienes evne til å på mest mulig kostnadseffektiv måte og løse de mål annonsørene har med sin kampanje. Mediebyråenes grunnpilar er å utføre objektiv og strategisk medierådgivning. Her gjøres det grundige vurderinger basert på innsikt og dokumentasjon, av dyktige rådgivere, som har høy tillit hos sine kunder.

Vi i Mediebyråforeningen vil både ha norske, skandinaviske og internasjonale medier og annonseplattformer. Det er positivt for mediemangfoldet, forvaltningen av det norske demokratiet, og det er positivt for effekten av markedsføring.

Her har alle et ansvar og alle kan bli bedre. Vi tar vår del av dette ansvaret og jobber hver eneste dag for å bli bedre. Det håper vi Waatland og resten av bransjen gjør også.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS