Før jul i fjor bestemte Tvisyn Media seg for å trykke på den store knappen og kjøpe inn eget trykkeri for flere av sine publikasjoner. I februar var det operativt.
I første omgang er trykkeriet for de minste avisene, forteller utviklingsdirektør Ole Gunnar Onsøien.
Han trekker fram at oppstartskostnadene ved et tradisjonelt trykkeri koster mye, og at de derfor har ordnet seg et digitalt trykkeri.
Investeringskostnaden velger de å holde for seg selv, men sier at det ikke er en ubetydelig sum.
– Vi fant ut at med de opplagene vi har på en del av titlene, er det billigere for oss å gjøre det selv, forteller han til Medier24.
– Om vi printer ett eller tusen eksemplarer, er det ikke forskjell i stykkprisen.
Det gir også konsernet større fleksibilitet, mener han.
– Da papirutgaven av Hustavikingen ble utsolgt, kunne vi trykke på én knapp, så hadde vi 200 nye aviser som vi kunne få utlevert i Hustadvika på dagen. Det er dyrt å få trykt opp et nytt opplag hos de store trykkeriene, forklarer han.
For de større titlene som Østhavet, Øyblikk og Vestnesavisa er det vanlig trykk som gjelder, opplyser Onsøien.
På spørsmål om investering i papir er gammeldags svarer Onsøien:
– I hele bransjen er det fortsatt papir som drar annonseinntektene. Det er kanskje litt bakvendt inn i framtida. Man har spådd avisas død i 20 år. Foreløpig virker det å være mer motstandsdyktig enn de fleste hadde trodd.
Regnestykket er komplisert, men han anslår at de sparer rundt to tredjedeler av kostnaden ved trykk, på volumene de trykker magasinene i.
Utviklingsdirektøren forklarer at det er glanset magasin i et mindre format enn vanlig papiravis.
– Markedsføringsverdien av å vise fram produktet, bidrar nok til at vi gjør dette, sier han.
Til nå er det titlene Malviknytt, Avisa Lofoten og Hustadvikingen som blir trykket hos Tvisyn Medias trykkeri.
Onsøien ser ikke bort fra at flere Tvisyn-titler blir trykket i samme trykkeri - men ikke akkurat nå.
– De titlene vi har på tradisjonelt tabloidformat kommer nok i overskuelig framtid til å være det. Rett og slett fordi det er nok volum til at det gir mening å trykke de hos Polaris, sier han.
– Investerte dere i dette primært for egne titler, eller også for å trykke andres produkter?
– Primært er det for å trykke våre egne titler, og det er lønnsomhet i å gjøre det selv allerede. Så har vi snakket løst og fast uten at noe er bestemt, at hvis vi blir spurt av noen andre, så er vi åpne for det.
For ordens skyld: Ole Gunnar Ønsøien var ansatt som Medier24-journalist i 2018-2019.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no