Per Axel Koch, konserndirektør Polaris Media.

Polaris taper millioner, men avviser krise: – Vi må se annerledes på tallene

Polaris Media taper millioner på økte papirpriser, men vil ikke vurdere frekvensnedgang ennå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag la Polaris Media frem resultatene for andre kvartal i 2022. Under presentasjonen på Hotel Continental gikk konsernsjef Per Axel Koch igjennom tallene.

Han forteller at selv om resultatet gikk ned i andre kvartal, har konsernet underliggende vekst.

– Vi er vant til å legge frem større vekst i kvartalene enn nå, men har fremdeles vekst. Det er ingen krise i tallene, vi må bare se annerledes på de enn tidligere, sier Koch.

Han forteller at konsernet også har økte utgifter, knyttet blant annet til papirkostnader og satsing på IT-sikkerhet, etter hackerangrepet mot Amedia i vinter.

– Dette legger press på resultatet, men det er fremdeles tilfredstillende.

Millioner i papirpris-økning

Antall daglige brukere i de norske mediehusene går ned i andre kvartal. Koch forklarer det som en forsvunnet covid-effekt.

– Man opplever nok at covid nesten er glemt, og at det er mye mindre fokus på det. Ukraina-krigen er mer nasjonale nyheter, og det voldsomme lokale og regionale trykket er ikke der. Og det er den typen mediehus som nå har nedgang, selv om det er en voldsom vekst hvis man ser på tallene før pandemien, sier Koch.

Han legger til at Göteborgposten i Sverige har vekst, fordi det er en større avis.

– Det bor en million mennesker i Gøteborg, og det forventes nasjonale nyheter, og nyheter om Ukraina-krigen.

Konsernet er også sterkt rammet av papirprisøkningen.

CFO Hege Aasen Veiseth forteller at økningen i papirpris utgjør elleve millioner i utgifter i andre kvartal.

– Fire millioner av det er belastet mediehusene, og resten er i trykkeridriften, sier Aasen Veiseth.

CFO Hege Aasen Veiseth, konsernsjef Per Axel Koch og Stampen-direktør Johan Ganson.

Tror prisen vil gå ned

Til Medier24 sier Koch at den økte papirprisen ikke gjør at de vurderer frekvenskutt hos lokalavisene med det første.

– Det er klart at det ikke er positivt at papirprisene har gått så kraftig opp, men vi har sett det før, når den har gått kraftig opp, har den også gått kraftig ned igjen, og legger til:

– Vi begynner ikke å tenke på nedgang i utgaver med en gang. Vi har de siste årene kuttet noen tredagers aviser til to dager, for å heller lagt til rette for å satse digitalt. Og der har vi hatt en fin utvikling. Vi får se hvordan det blir med frekvensen, men det er ikke et hovedfokus for oss nå.

Koch forteller at konsernet også satser stort på levende bilder.

– Det er derfor vi har etablert et streamsenter i Ålesund, og vi gjør mye bra for at alle skal bli flinke på dette. Og vi har noen mediehus med 2000 abonnenter og noen med 140 000. Og det er like viktig i Andøyposten som i Adresseavisen at vi er gode på levende bilder.

Skal kjøpe flere aviser

Og konsernet kan vise til digital vekst. I Polaris Media Norge er nå over 50 prosent av brukerne heldigitale.

Hos Stampen Media nærmer også andelen digitale brukere seg halvparten, og er på 48 prosent.

– Det som er spennende er at da vi tok over Stampen for tre år siden, var andelen tjue prosent. Så der har det vært over dobling, sier Koch.

Konsernet har også hatt flere oppkjøp den siste tiden. Siden nyttår har Polaris Media kjøpt fire aviser, og kunne onsdag fortelle at de også har kjøpt seg ytterligere opp i Polaris Media Sør.

Og Koch utelukker ikke flere oppkjøp.

– Det er flere aviser vi kan kjøpe, og vi kommer til å fortsette å ta posisjoner. Det er spesielt mer å gå på i Sverige, sier han.

Powered by Labrador CMS