Uusi JuBu på kontoret i Helsinki. Fra venstre:
Sonia Zaki, Olli Seuri, Jussi Sippola, Tuuli Hongisto
og AnI Pikkanen.
Foto: Heli Blåfield
Danske Zetland er klar for internasjonal lansering
Det danske mediehuset utvider til Finland, og vurderer utvidelse til Norge.
Det danske mediehuset Zetland tar sitt første skritt utenfor Danmark med lanseringen av det finske nyhetsprosjektet Uusi Ju-u. Fra 17. september starter Uusi Ju-u en kampanje som varer i én måned, hvor målet er å samle støtte fra minst 5 000 finner. Dersom kampanjen lykkes, vil en daglig nyhetspublikasjon bli lansert i januar 2024.
«Hvis alt går etter planen, vil Finland kun være det første steget utover Danmark. Norge står høyt på listen over mulige markeder i neste fase», skriver selskapet i en pressemelding.
Avisstartupen Zetland har siden 2016 markert seg med et konsept som fokuserer på kvalitet fremfor kvantitet. I stedet for å publisere en strøm av nyheter, legger Zetland ut et begrenset antall nøye utvalgte saker hver dag, uten annonser og med sterkt fokus på lydopplevelse.
Selskapet har over 40 000 betalende medlemmer og mer enn 50 ansatte ved sitt hovedkontor i København.
– Vi har ønsket å lanserer i et nytt marked i mange år, sier Jakob Moll, internasjonal direktør og en av Zetlands medgründere.
Det finske prosjektet ledes av et team på fem personer med med bred erfaring fra journalistikk og kampanjearbeid. Plane er å vokse til over 20 ansatte etter kampanjen.
Olli Seuri, tidligere leder for ny lyd hos det finske statlige mediehuset Yle, blir prosjektets sjefredaktør.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no