På bildet: Ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen
Ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen

Varden i minus etter krevende år: – Skulle vært bedre

Lavere pressestøtte enn beregnet, og gavepensjoner preger regnskapet til Varden. 

Publisert

Skien-avisen Varden endte fjoråret med et driftsresultat på -1,9 millioner kroner, ned fra 1,6 millioner kroner i 2021. Det viser årsregnskapet.

– Det ble et år som resultatmessig skulle ha vært bedre, sier sjefredaktør Tom Erik Thorsen til Medier24.

Han påpeker at Varden, i likhet med flere andre Polaris-aviser har underliggende kostnader knyttet til konsernet sitt gavepensjonsprogram som ble annonsert i desember. Utgiftene ble ført på 2022. For Varden var det tre ansatte som takket ja til gavepensjon.

– Så driftsmessig gikk vi svakt i pluss, forklarer han.

Påvirket av pressestøtte-beregning

Thorsen forteller at andre halvår ble krevende for Varden, i likhet med for de fleste andre mediehus.

– Og så ble vi litt påvirket av beregningen til produksjonstilskudd (pressestøtte), som kom veldig sent. Vi hadde budsjettert med at den skulle bli høyere, sier han.

Varden mottok 5,3 millioner kroner i pressestøtte i 2022, opp fra 3,1 millioner året før.

Avisens annonseinntekter sank fra 26,7 millioner kroner, til 26 millioner. De hadde et fall på nær millionen på papirannonser, mens de økte de digitale inntektene.

Brukerinntektene gikk svakt ned fra 51,8 til 51,7 millioner kroner.

– Vi har et mål om at brukerinntektene skal øke, spesielt når annonseinntektene faller. Her har vi hatt et bytte fra papir-abonnenter til digitale, men vi skulle gjerne sett at farten var noe større.

Krevende på inntektssiden

Thorsen legger til at avisen også har hatt store omstillingskostnader etter å ha skiftet ut alle systemer.

– Det preger også regnskapet, men vi forventer at det skal gi oss ikke bare brukervekst, men også regnskapsmessig vekst, sier han.

Om 2023 sier Thorsen at det første halvåret også har vært krevende.

– Vi har opplevd det som krevende på inntektssiden, uten at det har vært alarmerende. Men juli var bra for oss annonsemessig, og vi er spente på utviklingen utover høsten. Vi må åpenbart være forsiktig på kostnadssiden også de kommende månedene, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS