Kristin Stoltenberg, ansvarlig redaktør i Avisa Oslo.

Nok et blodrødt år for Avisa Oslo

Avisa Oslo feirer opplagsvekst, men tallene er fortsatt blodrøde.

Publisert Sist oppdatert

I 2021 endte Avisa Oslo med et driftsresultat på minus 48 millioner kroner, som var nettavisens første hele driftsår etter lanseringen høsten 2020.

Siden da har mye skjedd, blant annet sparkingen av Magne Storedal som følge av dårlige resultater, og ansettelsen av Kristin Stoltenberg i september 2022.

Selve driftsresultatet for 2022 endte på minus 32 millioner kroner, som er en bedring fra året før.

Årsresultatet er også forbedret, fra minus 38 millioner kroner i 2021, til minus 25 millioner kroner i 2022.

Det er opplagsinntektene som øker mest, fra 7,5 millioner kroner til 13,3 millioner kroner. I tillegg mottok Avisa Oslo pressestøtte i 2022.

Kostnadene til Avisa-Oslo går også ned sammenlignet med 2021, fra 62,4 millioner kroner til 57,6 millioner kroner.

Vil ikke kommentere

Ansvarlig redaktør og daglig leder Stoltenberg skriver i en e-post til Medier24 at hun på generelt grunnlag ikke kommentere enkelttall.

– Avisa Oslo er en ung utfordrer og vi er på rett vei til tross for at den makroøkonomiske utviklingen er utfordrende for hele bransjen, og også for oss, skriver hun.

Likevel mener hun at fremtiden ser lys ut for Avisa Oslo, og at grepene de har tatt etter at hun tok over ser ut til å fungere.

– Avisa Oslo har aldri hatt flere abonnenter enn nå, og i dag feirer vi at vi har passet 9000 abonnenter med god margin, en vekst på nesten 14 prosent siden nyttår. Det er skikkelig stas, og et resultat av godt redaksjonelt arbeid. Så i dag er det kake i Avisa Oslo, forteller hun.

Stoltenberg opplyser at Avisa Oslo er den mest leste lokalavisen blant andre abonnenter i Amedias redaksjonelle nettverk.

Kake i Avisa Oslo sine lokaler på mandag.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS