Tønsbergs Blad økte inntektene sine fra vel 121 millioner kroner i 2020 til 127 millioner kroner i 2021.
– Det er veldig hyggelige tall. 2021 var et litt ekstra godt år, det må man kunne si, sier ansvarlig redaktør hos Tønsbergs Blad, Sigmund Kydland, til Medier24.
Han trekker fram at hele laget har gjort en god jobb i det som kan omtales som nok et pandemiår.
– Vi har absolutt hatt en pandemieffekt som har slått inn på opplagsinntektene, men så har vi også økt annonseinntektene ganske solid. Det er kjempegøy. Det gjøres en flott jobb lokalt, sier han.
Kostnader på det jevne
Kostnadene til avisa holdt seg på det jevne i 2021, med en marginal økning på rundt 0,3 millioner kroner.
Lønnskostnadene har også økt med rundt to millioner. Utjevningen skyldes blant annet lavere husleie.
– Vi har ikke økt antall årsverk, men vi har re-ansatt unge flinke journalister. Vi har fylt opp det vi skal av ledige stillinger. Vi er fullt lag nå, og det har vært noen lønnsjusteringer, forklarer Kydland om lønnskostnadene.
Selve driftsresultatet er på drøye 29 millioner kroner.
– Vi klarer å beholde nesten hele inntektsøkningen til driftsresultatet. Det er gøy. Vi har en driftsmargin på over 22 prosent. Det må det være grunn til å være fornøyd med, sier han.
Stabilt
Kydland kan ikke være detaljert om hvordan året 2022 går så langt, men ser at det er god utvikling i reklamemarkedet og en stabil opplagssituasjon.
– Jeg regner med at 2022 også blir et bra år, men kanskje ikke fullt så bra som 2021. Det var et ekstra godt år, sier han.
Samtidig legger han ikke skjul på at det var et krevende år med pandemi.
– Folk gjorde en kjempegod jobb fra hjemmekontor. Jeg var spent på det, men det gikk veldig bra. Vi gjorde jobben vår for lokalsamfunnet med å pøse på med lokalstoff, selv i en komplisert arbeidssituasjon, kommenterer Kydland.
Respekt for Oslo
Tønsbergs Blad er en del av Amedia-konsernet, der overskuddet havner.
Som Medier24 tidligere har omtalt gikk Amedia-eide Avisa Oslo med et stort underskudd i 2021.
– Å starte ny avis i Oslo har jeg enorm respekt for. Det er et veldrevet prosjekt, men det er tøft å starte og bygge ny merkevare i Oslo. Det er jeg sikker på at de får til, sier Kydland om satsingen.
Han ønsker ikke å si noe om når det bør lønne seg å ha avis i Oslo.
– Men for Amedia som helhet er å få en god og solid posisjon en viktig del av Amedia da de er stort sett over hele Norgeskartet, sier han og legger til:
– Vi får mye igjen fra konsernmodellen. Vi får utviklings- og analyseressurser. At vi gjør en god jobb i opplagsmarkedet hadde vi aldri klart uten det sentrale utviklingsmiljøet. Det vil også alltid være sånt at det er aviser som tjener godt. Da er det veldig greit at vi kan bidra med vekst i Amedia. Det synes jeg er helt supert.