Schibsted skal kutte 500 millioner kroner innen utgangen av 2024.
Dette ble annonsert til de ansatte på et fellesmøte tirsdag.
Konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes, forklarer til Medier24 at Schibsted må kutte nå på grunn av store endringer i makroøkonomien som påvirker deres økonomi dramatisk.
– Gjennom fjoråret så opplevde vi dramatiske kostnadsøkninger i verdikjeden knyttet til print, sier Juvik Tveitnes og viser til økte papirpriser, høyere inflasjon og økning i energiprisene.
Vil ikke kutte i lederlønninger
Slik Medier24 forstår skal Juvik Tveitnes ha fått spørsmål under Q&A-sesjonen på allmøtet om lønningene til PodMe-profilene og om det er et lønnsomt selskap.
De siste årene har Schibsteds podkast-selskap PodMe hentet inn blant andre NRK-profilene Mikkel Niva og Herman Flesvig, trioen bak Radioresepsjonen og Harald Eia til å ha egne podkaster hos dem.
Samtidig gikk PodMe 17 millioner kroner i underskudd i sitt første år.
– Da svarte jeg at det ikke er det, og det er ikke planen at det skal være det nå. Det er en investering vi gjør. Vi har inngått avtaler med mange profiler, og det å gå inn på detaljer er ikke riktig for meg å gjøre, sier Juvik Tveitnes.
Også bonusene til Schibsted-ledelsen ble stilt spørsmål ved under allmøtet.
I 2021 fikk Schibsted-ledelsen en samlet lønnspakke på 75 millioner kroner.
– Det er ikke min rolle å kommentere det. Men deler av vår lønn er variabel som er veldig koblet til de finansielle resultatene våre. I gode år blir det gode utbetalinger, og i dårlige år blir det langt mindre i utbetaling.
Klubbleder i Aftenposten, Kristjan Molstad, uttalte tidligere tirsdag til Medier24 at han var spent på hvordan det påvirker lederlønningene i Schibsted.
– Vil det bli noe kutt i lederlønningene?
– Lønn består av en fast del, den ligger fast uansett hvordan de økonomiske tidene er. Variabel lønn avhenger av de finansielle resultatene våre.
Vil ikke bli frekvens-reduksjon
Den dramatiske økningen av utgiftene gjør at det blir langt dyrere å produsere papiravisen, forklarer Juvik Tveitnes. Også annonseinntektene på print har blitt påvirket.
Derfor vil også halvparten av kuttene bli tatt på print.
– Det gjør at hele printøkonomien er mindre lønnsomt, og det påvirker lønnsomheten til hele organisasjonen vår.
Juvik Tveitnes viser til at Schibsted har tatt flere grep for å spare.
Hun trekker frem flyttingen av trykkeriet i Oslo fra Nydalen til Vestby, avviklingen av søndagsavisen til Aftenposten, flytting av deadline for både VG og Aftenposten, og de har kuttet flere av magasinene som Aftonbladet i Sverige gir ut.
– Frekvens-reduksjoner som jeg vet er et tema andre steder er ikke noe vi har på blokken nå, er beskjeden fra Juvik Tveitnes.
– Schibsted har satset og investert under pandemien da ting gikk litt bedre. Dere satset bredt i flere aviser, i tillegg til PodMe. Har det hatt noe å si for at dere nå må stenge igjen?
– Det er sant som du sier at vi har satt i gang mange vekstinitiativ. I retrospekt så har det kanskje vært litt mange i parallell. Men satsingen i podkast og PodMe har vært riktig å gjøre. Det står vi ved, svarer Juvik Tveitnes.
Hun er klar på at Schibsted nå skal verne om den digitale forretningen deres som skal bidra til å skape videre vekst, og heller prioritere ned det som ikke vil lykkes like godt i markedet.
– I 2021 tapte Schibsted 17 millioner på den nye podkast-satsingen PodMe. Medier24 forstår at den er fredet. Hvorfor det?
– Det er fordi vi mener podkast-lytting vil være et
utrolig viktig medieformat fremover. Våre mediehus har satset tidlig på podkast, og har mange av de store podkastene i Norge. Derfor gjør vi store satsinger rundt podkast, og de investeringene står vi ved.