Kristin Skogen Lund.

Schibsted-sjefen om salget: – Historisk dag

Den nye medieselskapet vil satse mer på sport og underholdning. 

Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres.

Mandag kom nyheten om at Schibsted vil selge nyhetsmediene til Stiftelsen Tinius. 

Avtalen verdsetter nyhetsavdelingen til 6,2 milliarder. Det inkluderer Schibsteds eierandeler i nyhetsbyråene NTB og TT, samt Polaris Media.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund kaller det en historisk dag.

– Schibsted slik vi kjenner det vil bli delt i to, sier hun på en pressekonferanse mandag.

Hun sier at valget er bredt sammensatt, men handler om forskjellige fremtider for Marketplaces og News Media.

– News Media har en ambisiøs strategi. Samtidig har Marketplaces en høyere finansiell attraktivitet, og det er vanskelig å forsvare investeringer i nyhetsmediene, sier Skogen Lund.

Konserndirektør for News Media, Siv Juvik Tveitnes, blir leder av Schibsted Media.

Hun sier det er et privilegium å ta rollen.

– Vi skriver et nytt kapittel. Og som et dedikert og selvstendig medieselskap har vi mulighet til å styrke den sterke posisjonen vi har, og bli det ledende medieselskapet i Norden, sier hun.

Juvik Tveitnes sier at de vil utvide medietilbudet i tiden fremover.

– Vi har også lagt frem en ny strategi i dag, og vil utvide vårt tilbud innenfor sport og underholdning, sier hun og legger til at de også vil satse mer på lyd og levende bilder. 

Til tross for det, påpeker hun og Skogen Lund at eierskapet i Viaplay ikke er en del av salget.

Avtalen skal ha en verdi på 6,2 milliarder kroner. 

På spørsmål om verdisettingen svarer Skogen Lund at de er trygge på at det er en «fair» pris.

– Det er ikke omsetning man vurderer slike ting på. Det handler om lønnsomheten. Ser du på multiplene, equity value over Ebitda, så for 2023-tallene er den på 11. Og for det som er konsensusestimatet for 2024 så er den på 7. Det er attraktivt både i forhold til hva tilsvarende selskaper handles på, og i forhold til transaksjoner det gir mening å sammenligne dette med, svarer Skogen Lund.

I starten av 2023 kom Schibsted med et spareprogram for nyhetsmediene på 500 millioner kroner. Blant annet for å komme tilbake på en driftsmargin på 10-12 prosent. Programmet skal vare ut 2024.

Juvik Tveitnes sier at programmet ikke avsluttes i det nye selskapet.

– Det vil fortsette å gå, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS