Det er første gang etter Skogen Lund tok over
som konsernsjef og konsernet ble omstrukturert at dette skjer.
– Vi er i vanskelige tider. Det er tøffe tider
for alle og særlig annonsemarkedene er veldig utfordrende. Så det faktum at
vi økte på digital annonsering i Norge dette kvartalet står det veldig stor
respekt av, sier hun og legger til:
– Spesielt når vi tross alt sammenligner oss
med et ganske sterkt marked på samme tid i fjor, sier Skogen Lund.
Nyhetsmediene økte også abonnementsinntektene
fra 724 millioner kroner til 788 millioner. For digitale abonnementer var
økningen 21 prosent, fra 350 millioner til 425 millioner.
– Nå som det er så mye motvind må man bare
virkelig glede seg over all den innsatsen og de lyspunktene. Når vi fortsatt
holder et så høyt nivå på digitale abonnement, så er det veldig gode tall vil
jeg si.
Skogen Lund hadde også i anledning fremleggingen tatt på seg gullsko.
Skogen Lund
sier at kostnadsprogrammet vil få en større effekt utover året.
– Samtidig kan vi ikke legge skjul på at det er
høy inflasjon, papirøkonomien er tøff, og vi kommer til å få et dyrt lønnsoppgjør.
Så det er mye som går i feil retning.
– Vil det bli snakk om å stramme skruen enda
hardere på kostnadene?
– Nei. Vi er enige om at slik som ting nå, så
er programmet riktig dimensjonert, og det beste nå er å fokusere på å gjennomføre det på en god måte, sier Skogen Lund og
legger til:
– Så må jeg jo si at hvis vi ser at det
utvikler seg verre enn det vi har tatt høyde for, så må vi selvfølgelig være åpne
for å revurdere størrelsen på programmet. Men nå er det viktig for oss å fokusere på det vi vet og gjøre det beste utav det.