Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten og konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.

Schibsted Media-sjefen: Må tenke mer sport og underholdning

Schibsted-splitten ble mandag markert. Schibsted Media-sjefen mener man nå må se mer på andre formater, samt andre innholdskategorier.

Publisert Sist oppdatert

(AKERSGATA 55): Mandag var første arbeidsdag i det nye mediekonsernet Schibsted Media.

Det ble markert med ballonger og cupcakes.

– Det er jo en merkedag for oss. Dette har vi jobbet med i mange uker og måneder. Nå er vi her, sier Schibsted Media-sjefen Siv Juvik Tveitnes.

Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten og konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.

Tror få har merket splitten

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, forteller at de fleste ansatte ikke har merket noe særlig til arbeidet med splittelsen av selskapet.

– Heldigvis for det. Fordi det skal ikke de fleste merke. Og de fleste kommer ikke til å merke så mye av vi har blitt to selskaper, hvert fall ikke redaksjonene, sier Eilertsen.

Hun mener det derfor er viktig å markere splittelsen.

– Det betyr noe for rammene vi jobber innenfor og hvem som bestemmer.

På fredag uttalte medieforsker Erik Wilberg til Medier24 at splitten gjør at man ikke trenger å være redd for å måtte oppfylle kvartalskapitalismens klamme hån.

– Kjente dere den hånden forsvinne fra skuldrene nå?

– Det som er fordelen med å være børsnotert er at du har et press på deg økonomisk. Det har sånne som oss veldig godt av. Vi har hatt det i mange år, og derfor er vi veldig trent i det, svarer Eilertsen.

Samtidig trekker hun fram at ulempen med børsen er det kortsiktige perspektivet til en del aksjonærene. 

– Det passer ikke alltid til en bransje som i en type endring som vi er.

Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten

Må tenke mer sport og underholdning

Konsernsjef Tveitnes forteller at de har hatt sitt første møte med det nye styret hvor man har hatt en introduksjon til hva de ønsker å få til.

– Det viktigste er at vi lager kvalitetsjournalistikk som underbygger våre demokratier, sier Tveitnes.

For å kunne gjøre dette, må Schibsted investere inn i fremtiden, fortsetter hun.

– Det handler jo om å jobbe med de nye formatene. Der både lyd og video kommer til å være helt avgjørende for at vi skal lykkes.

Samtidig tror konsernsjefen at de må jobbe langs flere innholdskategorier.

– Nyheter er jo kjernen i det vi gjør, og kommer alltid til å være det. Men det å tenke mer på både sport og underholdning for å underbygge de posisjonene vi har, kommer også til å være en del av det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS