Erik Wilberg. Dosent emeritus - Campus Bergen Faglige ressurser - Campus Bergen. BI Bergen.

Medieforsker om Schibsted-splitten: – Dro et lettelsens sukk

Fredag blir Schibsted slik vi kjenner det historie. – Jeg tror det kan bli mer ro i rekkene, sier medieforsker.

Publisert

– Jeg dro et lettelsens sukk da jeg hørte at det var Tinius som skulle overta. For i og med at det blir en stiftelse, så blir det ro om eierskapet, forteller medieforsker og dosent emeritus ved Handelshøyskolen BI, Erik Wilberg til Medier24.

Bakgrunnen er at Schibsted fredag formelt gjennomfører splittelsen, der Schibsted Media og Schibsted Marketplaces blir hvert sitt selskap.

Wilberg mener splitten kan være med å bidra til å fremme mediet kvaliteter med tillit og troverdighet.

– Dermed er man ikke være så redd for å måtte oppfylle kvartalskapitalismens klamme hånd. Jeg tror det kan bli mer ro i rekkene, litt slik det har blitt med Amedia.

– Var jo livredde

Det var i 2016 at Amedia ble kjøpt opp av en nyopprettet stiftelse, opprettet av Sparebankstiftelsen DNB.

– Vi var jo livredde for at det skulle bli slakt og kaos. Med det ble det ikke. De har klart å forme partnerskap og eierskap med veldig mange aviser. De gir muligheter til å utvikle nyhetsformidling.

– Men kan det bli for idealistisk, slik at man glemmer de økonomiske hensynene med å tjene penger?

– Nei, nei, nei, det er jeg ikke redd for når det gjelder Schibsted - eller Amedia, svarer Wilberg. 

Han mener det nye mediekonsernet er klar over at det må ligge lønnsomhet til grunn.

– Jeg tror ikke det blir slik at man nå kan slappe av på den fronten.

Wilberg trekker fram at mediebransjen har vært gjennom omstillinger, og at de vil fortsette å måtte omstille og omstille.

I tillegg til dårlige prognoser for annonsemarkedet på papiravisen, trekker han fram den internasjonale konkurransen.

– Norgesmesterskapet er avlyst for lengst. De konkurrer med de store internasjonale dragene. Det ligger store utfordringer i den konkurransesituasjonen de befinner seg.

– En litt større oppgave

Når Schibsted-avisene nå hopper av børsen, tror Wilberg at det åpner opp døren for mer samarbeid med andre mediekonserner.

– Den sekretessen rundt børs er ikke lenger der. De kan operere mer fritt, uten å tenke på at man skal være forsiktig med børsreglement og sånne ting.

Tidligere i år ble det kjent at VG hadde et årsresultat på 14 millioner kroner i minus. Og det med en omsetning på nesten to milliarder.

– Blir ikke avisene mer sårbar når man ikke hadde kapitalen som var tilgjengelig i det som nå blir det gamle Schibsted?

– Jo, det kan hende. Det å tiltrekke seg nye investorer i et sånt marked kan nok være en litt større oppgave, svarer Wilberg og fortsetter:

– Men må en annen side: Nå får man muligheten til å vise hva man er god for. Det må drives lønnsomt. Det vil fortsatt være behov for omstillingstiltak. Og det er jo noe man har blitt veldig vant til etter hvert.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS