VGTV-ledelsen fra venstre: Avdelingsleder Ingeløw Elise Kopperud, redaktør Rolf Sønstelie, utviklingssjef Kristoffer Iversen, kommersiell sjef Elnaz Esmailzadeh, programsjef Martin Jøndahl og administrerende direktør Thomas Manus Hønningstad
Erik Waatland
VGTV med historiske seertall: – Vi har vært lausbikkja som har utfordret de store
– Vi kan slå NRK og TV 2 selv på de aller største hendelsene, sier redaktør Rolf Sønstelie.
VGTV melder om en historisk inngang på 2021, når det gjelder antall videovisninger.
30. desember - i forbindelse med leirraset på Gjerdrum - noterte kanalen seg for over 3 millioner visninger, noe som er rekord.
Den forrige rekorden var på 2,6 millioner helt tilbake i 2012, da Justin Bieber gjestet taket på Operaen i Oslo.
Visningstrenden fortsatte inn i forrige uke, og onsdag - under den mye omtalte stormingen av Kongressen i Washington, D.C. - endte tallet på 2,1 millioner.
I løpet av de første ni dagene av januar endte VGTV med tre dager over 2 millioner visninger, og tre dager med tall over 1,5 millioner. Snittet for hele 2020 var for øvrig 976 000 visninger.
Tallene baserer seg på click to play-tall. Autoplay-tallene kommer i tillegg, opplyser VG.
VGTV-redaktør Rolf Sønstelie er fornøyd med utviklingen.
– Vi har etablert oss på et nytt historisk nivå, gjennom 2020 og til nå. Dette er ekstremt inspirerende, og viser hvor viktig video er blitt for VG som den største og viktigste nyhetsdestinasjonen i Norge, sier Sønstelie.
– De største tallene ser vi på breaking news. Folk kommer til VG for å følge dramatiske hendelser, og de vil se det live. Derfor er breaking news suverent viktigst for oss, og vi har jobbet målrettet gjennom flere år med å bli først og best, sier han.
Sønstelie mener VGTV nå mer enn hamler opp med TV-storebrødre som NRK og TV 2.
– Vi kan slå NRK og TV 2 selv på de aller største hendelsene, selv om vi har mye mindre ressurser enn dem Det gjelder både i live-rapporteringen og i avviklingen av sendingene, sier han.
- VGTV har vært lausbikkja som har utfordret de store. Med små ressurser har vi gjort ting på vår måte, heldigitalt og smart. Nå spiller vi i en annen liga, der vi blir sammenlignet med TV-husene. Publikum forventer rett og slett at vi er best på TV når det skjer noe. Det vil kreve mye av oss fremover, sier Sønstelie.